Woudagemaalloop

MINDER DEELNEMERS 3e WOUDAGEMAALLOOP

Kosten nog moeite waren gespaard om de 3e Woudagemaalloop in Lemmer te organiseren. Ook de weersgoden waren de Loopgroep Lemsterland en SV Friesland gunstig gezind.  Toch viel de deelname met 105 deelnemers tegen, men moet toch minstens 200 lopers aan de start kunnen verwelkomen.

Een schitterend parkoers hadden Willemien Runia en Anca Somers uitgezet en samen met Jan Kooistra hadden ze deze op elke afslag aangegeven met gele kalkpijlen, verkeerd lopen of twijfelen was niet nodig.

Dankzij het mooie zonnige weer was het prachtig lopen langs de oevers van het IJselmeer en het Tjeukemeer. Het Woudagemaal stond ook prachtig in het zonnetje te schitteren.

De verzorging was uitstekend, onderweg water, sponzen en bananen en na de finish naast de sporthal was er bouillon wat altijd lekker is bij deze temperaturen, thee, sportdrank en sinaasappels.

Deelnemen kon voor een paar euro en veel deelnemers gingen met een leuk prijsje naar huis. Hun startnummer was ook een lotnummer en dank zij de twee sponsoren Pak ?n Bak en het Wetterskip Frysl?n kon de organisatie veel prijzen beschikbaar stellen voor al de deelnemers. Voor de winnaars waren er bloemen, Alstroemeria?s van Fokko Hoeksma uit Berlikum. Ook de vrijwilligers die het voorbereidende werk hadden gedaan kregen een bos bloemen. Voor de verkeersregelaars was er ook een aardigheidje van de organisatie. Jammer dat er dan maar 105 deelnemers op deze loop afkwamen, de oorzaak is de overvolle loopkalender, met in dit weekend lopen in Leeuwarden, Weidum, de Marathon van Groningen,  het Buurcontactloopcircuit in Uithuizermeeden en de Dam tot Damloop in Amsterdam/Zaandam.

Johan Tepper van Pak ?n Bak gaf het startschot bij het strand van Lemmer, de deelnemers moesten eerst 1500 meter naar de start lopen, dit is nodig omdat de organisatie de lopers langs het Woudagemaal wil laten lopen en de loop op de juiste afstand te krijgen zonder rare ommetjes. Bij de eerste keren was dat wel het geval en daar klaagden de lopers over, nu na deze derde keer heeft men een mooi vast afwisselend parkoers. De loopafstand naar de start van Sporthal de Hege Fonnen blijft gelijk dit in verband met het openen van de bruggen. Toch is het niet erg, prima voor de warming ub. In de sporthal was de inschrijving, verkleden en douchegelegenheid.

De verzorgers, verkeersregelaars konden net als de lopers genieten van het mooie weer. De organisatie gaat de kalender raadplegen of er een gunstiger datum is, een week naar voren kan niet ivm. Urk-Emmeloord en een week later is de Joustermerkeloop, toch moet er nog ergens een gaatje zijn voor deze mooie loop om te plaatsen.

Otto de Boer uit Leeuwarden won de halve marathon voor Erik Bakker Ter Horne en Chris Draijer Oudega  snelste vrouwen, Mariska Boek Leeuwarden voor Marietje Bolle Emmeloord en Anke Peterson Leeuwarden.

De 10 EM. Werd gewonnen door Hendrik Hoekstra Joure voor Bob v.d.Weg Ouwsterhaule en Chris Bartels Bakhuizen. Snelste vrouw was Hendrika v.den Breejen Arum.

De 10.2 was voor Jasper Mulder Joure 37.19 voor Simon Regnerus Marrum en Wilco Berga Terwispel Snelste vrouwen Sijtske Anne Bergstra Lemmer voor Jetty v.Delden en Rixte Stoker beiden uit Joure

De 5.4 was voor Menno Hunneman Oosterwolde voor Jaap Vlaming Lemmer en Mathijs Mulder Joure.  Tamara v.d.Berg Harlingen was het snelste meisje voor Trijnie Nieuwenhuis  en Treja de Bl?court beiden Lemmer

Klik hier voor foto’s van de Woudagemaalloop