Over SV Friesland

Op 1 april 1980 is het allemaal begonnen…
Jan en Jozefien Kooistra uit Sint Jacobiparochie richtten samen met hun snelwandelvrienden Jilt Postma en Jan Cijs de Sportvereniging Friesland op. De actieve carriëres in de wegatletiek van deze heren waren ten einde, maar hun enthousiasme voor de loopsport bleek ontembaar.

SV Friesland heeft inmiddels meer dan 700 leden en is daarmee de grootste loopvereniging in Noord Nederland. Het doel van onze vereniging is de promotie van de wegatletiek en de loopsport in Fryslân in het bijzonder. Sinds 1 mei 1984 is SV Friesland aangesloten bij de Atletiekunie.

Bijna wekelijks een loop
SV Friesland organiseert elk jaar ongeveer 35 loopevenementen. Hier kunnen jong en oud, wedstrijdlopers en recreanten en soms ook wheelers aan mee doen. Elk jaar organiseert SV Friesland voor alle leden en gastleden een clubcompetitie. Al deze evenementen kan SV Friesland niet organiseren zonder de vele vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor de club.

SV Friesland in Drenthe
Diever is de tweede thuisbasis van SV Friesland. De familie Kooistra heeft op de camping Hoeve aan den weg in Oude Willem (dichtbij Diever in Drenthe) een stacaravan. In de maanden juli en augustus organiseert SV Friesland bijna elke dinsdag in Diever samen met de Stichting Sportpromotie Diever zogenaamde Brinklopen. Verder is er in maart de Drents Friese Wold Marathon, in juli de Midzomeravondmarathon en in december de Crossmarathon. Vanaf de Camping Hoeve aan den Weg in Oude Willem organiseert SV Friesland in de zomer ook een aantal Campinglopen.

Mega-evenementen
Van 1986 t/m 2003 organiseerde SV Friesland de Elfsteden Estafetteloop.

Sinds 1997 heeft SV Friesland een mega-evenement in handen, namelijk de Marathon van Terschelling, ook bekend als de Berenloop. Jaarlijks gaan meer dan 6.000 deelnemers naar het mooie Waddeneiland voor een hele of halve marathon of om deel te nemen aan Kleintje Berenloop (5 of 10 km). De Berenloop is de enige Friese marathon die jaarlijks georganiseerd wordt. Dit evenement wordt in samenwerking met Stichting Evenementen Terschelling georganiseerd.

In 2004 hebben SV Friesland en de Stichting Sportpromotie Ameland (SPA) de Ameland Advent-ure Run prominent op de loopkalender van Noord Nederland gezet. Op deze halve marathon en 10 km komen 4.000 hardlopers af. Na de editie 2010 is de samenwerking tussen SPA en SV Friesland beeindigd.

Ook op Vlieland is SV Friesland actief. Jaarlijks is zij mede-organisatie van de zgn. Vuurtorenloop; een groot wandel- en hardloopevenement.