Glazenstadloop

VEEL REGIONALE TOPPERS, JEUGD EN RECREANTEN BIJ GLAZENSTADLOOP

Mooi weer, goedgekeurd parkoers, prima verzorging, aantrekkelijke prijzen en voor iedereen een tas vol vruchten plus een bos Alstroemeria?s dat waren de ingredi?nten voor een prachtige loopmiddag in de Glazenstadloop van Berlikum.

Ruim drie honderd deelnemers kon .. SV Friesland inschrijven voor deze Glazenstadloop welke zij al weer 4 jaar organiseren met de glastuinders van Berlikum en Beetgum. Er kon dit weekend op veel plaatsen in het noorden worden hardgelopen. Bij de Run van Winschoten verschenen 3.000 deelnemers aan de start voor een estafette en sololoop over 100 km en een 50 km loop verder waren er 1.000 deelnemers bij de Fish Potato Run van Urk naar Emmeloord en zondag was er de 1e Electrabel Run in Burgum met 370 deelnemers.

Dankzij de sponsering van de VZM Uitzendgroep, die veel personeel heeft werken in het kassengebied, kon de organisatie voor de overall winnaars een mooi geldbedrag van ? 200,-, ? 150 en ? 100 extra beschikbaar stellen boven het levensmiddelenpakket dat altijd de prijs is voor degenen die het snelst lopen.

De gemeente Menaldumadeel ondersteunde de jeugdloop die meer dan 100 kinderen trok en een fijn loopfeest werd waar de snelsten schitterende bekers in ontvangst mochten nemen. Alle jeugdige deelnemers kregen een medaille, pen of sleutelhanger en Jelle Eijzenga die een fysiotherapie heeft in Berlikum had ook gesponsord en gaf alle jeugd ook nog een handige rugtas die door de tuinders werd gevuld met vruchten.

In de groene tuin van Aart Cornelissen kon men zich aanmelden. Hier stonden enkele grote partytenten van SV Friesland, de start/finishboog en was er kleed- en douchegelegenheid. Bij tuinder Simon en Jan v.d.Beukel was kleedgelegenheid voor de vrouwen.

Jan v.d.Beukel ??n van de bedenkers van deze loop had er alles aan gedaan om samen met SV Friesland weer tevreden lopers te mogen begroeten en dat is hem gelukt dankzij de medewerking van al zijn collega?s. Na afloop was het reuze gezellig met deze tuinders en vrijwilligers die onder het genot van een hapje en drankje even konden nagenieten.

Met toestemming van de gemeente en de medewerking van de vervoerders kon het gehele parkoers van 4 km verkeersvrij worden gemaakt en konden de lopers onbelemmerd hardlopen. Onderweg om de 2 km drinken en frisse sponzen en na de finish; thee, bouillon, sportdrank en fruit. Al met al een prima verzorgde loop in de Glazenstad Berlikum.

Bas van Zwienen van de VZM Uitzendgroep gaf het startschot en mocht ook na afloop de prijzen uitreiken. Jelle Eijzinga gaf het startschot voor de jeugd, deze hadden eerst een warming-up gehad van een trainer van de Loopgroep Berlikum, Arjen Visserman uit Stiens deed dat met de ouderen.

Veel regionale lopers kwamen aan de start aangetrokken door de mooie prijzen en het snele parkoers. Jammer dat de toppers uit Groningen moesten deelnemen aan de Run in Winschoten van hun sponsor. Ben Stellingwerf uit Onderdendam was er wel en liep een p.r., waarmee hij tevereden de derde prijs in ontvangst kon nemen. Remon van Lunzen uit Leeuwarden won voor Peter Bruinsma uit Nijveldal (zijn ouders komen uit Oudebildtzijl) en Ben Stellingwerf uit Onderdendam.

Saher Yousef Heerenveen won bij de Veteranen 40+ voor het plaatselijk talent Albert v.d. Ziel en Jappie Doller uit Appelscha. Otto de Boer Leeuwarden won bij de M50 voor Koos Voogt Bergchenhoek en Jasper Keizer St.Annaparochie. Garnt Borgman Hoogezand was de beste 60+ loper voor Karst Anema Stiens en Ype Bosma Franeker.

Bij de vrouwen won Mariska Boek uit Leeuwarden zij had geen tegenstand van Mariska Kramer Drachten die ziek thuis was gebleven en Yvone Kassenberg die had gekozen voor de 1e Electrabel Run in haar eigen woonplaats. Anneke de Boer Nijland werd tweede in Berlikum voor Anke Peterson Leeuwarden.

De 8 km werd gewonnen door Gerrit Visser uit Wouterswoude, snelste vrouw was Anneke Breidenbach uit Zwolle.

Menno Hunneman uit Oosterwolde won de 4 km bij de mannen en Denise Sinnema Leeeuwarden bij de vrouwen.