Joustermerkeloop

Roel de Jong uit Joure organiseerde voor de 20e keer de Joustermerkeloop. Het was de 26e editie maar de eerste 6 werden door anderen georganiseerd. De Joustermerkeloop werd altijd in de Midstraat georganiseerd en was een echte stratenloop. Na enkele jaren werd uitgeweken naar het woongebied in de buurt van Sporthal de Stuit, daar was een mooie route uitgezet over asfalt en had men minder last van oneffenheden in de straat en hoefden er niet zoveel rondjes worden gelopen. Met het organiseren van het Frieskampioenschap op de 10 km erbij trok dit nieuwe parcours nog meer wedstrijdlopers naar Joure.

Toen Nestl? besloot om in 2000 na 10 jaar te stoppen met de sponsorring van de Nestlé Melkkringloop die door SV Friesland en Foppe Huitema uit Snikzwaag werd georganiseerd vanuit De Stuit, werd besloten dat AV’55 en SV Friesland samen de Joustermerkeloop zouden gaan organiseren met daarbij de recreatieve loopafstanden die bij de Nestleloop ook werden georganiseerd. Roel de Jong bleef het boegbeeld van de loop. De samenwerking met SV Friesland leverde veel voordelen op.

Dit jaar dus de 26e editie van de Joustermerkeloop met de start op het plein bij de Midstraat, een mooi plekje, ruimte en verkeersvrij gehouden. De jeugdloop kwam hier goed tot zijn recht en ook de andere lopers hadden de ruimte om te starten en finishen. De start en finishgebied waren feestelijk ingericht met tenten, volop drinken zoals bouillon heel lekker na een loop waar veel vochtverlies is door het zweten en sportdrank, water, thee en fruit.

De weersomstandigheden waren prima, mooi zonnig nazomersweer en met zoveel verzorging onderweg een lust om te hardlopen.

Christiaan Valk zorgde voor de muzikale omlijsting, Jan Kooistra deed verlag. Er werd er nog een extra verzorgingspost ingericht voor de 10 km lopers die nu twee keer verzorging kregen in de vorm van water en spons, dus na elke 800 meter gelegenheid om iets drinken. De lopers van de langere afstand kregen onderweg na elke 5 km verzorging. Al met al een prima organisatie die werd geprezen door de wethouder en al de lopers.

De AV?55 is opgegaan in de AV Heerenveen een fusie tussen drie verenigingen Loopsportvereniging Athlon, triathlonver ’t Fean en AV’55 vormen nu deze AV Heerenveen.

Heel veel vrijwilligers waren deze dag in touw voor het verkeer te regelen, dat deden ze prima, de politie kwam dat de organisatie persoonlijk mededelen, pluim ook voor de verzorgers en voorfietsers.

Dankzij de vele sponsoren kon nu ook weer veel lopers met een prijs huiswaarts keren.

Wethouder Be de Winter van Skarsterlan gaf het startschot van de wedstrijd en reikte ook de prijzen uit. Hij prees de organisatie en vond dat zij een plaats verdienden in het centrum van Joure.

Alle deelnemers kregen als herinnering een loopshirt, één euro van hun inschrijfgeld ging naar Richt tot Play een goede doelproject om kansarme jeugd in ontwikkelingslanden de mogelijkheid te geven om te spelen en sporten ( www.righttoplay.nl).

Rudi v.d. Lelie Jubbega won met overmacht de 10 km en werd Fries kampioen, voor Willem Faber Sint Nicolaasga en Martin Ketellaper Leeuwarden. Mariska Kramer deed dat bij de vrouwen en liep de snelste tijd ooit gelopen op de 10 km in Joure en won het Frieskampioenschap en een rondvlucht in een luchtballon maar die vlucht schonk ze meteen aan haar man Sjaco, Mariska blijft liever met de benen op de grond al moet ze wel vaak vliegen naar haar buitenlandse wedstrijden.