Verslag ontbijtloop 2008

RECORD AANTAL LOPERS BIJ ONTBIJTLOOP OP TERSCHELLING

Zaterdag 1 november, de dag voor de Berenloop, organiseerden de Lange afstand Lopers samen met SV Friesland en Zwembad de Dôbe de Ontbijtloop op West Terschelling. De weersvoorspelling was regen, maar het bleef droog en een waterig zonnetje scheen. De frisse wind zorgde er voor dat men wel wat extra kleding aan moest trekken. Een prachtig bosparkoers was uitgezet over 5 en 10 km. Gedeeltelijk over het stuk parkoers wat de berelopers de volgende dag ook gaan afleggen.

De finish was gezellig ingericht en voorzien van marathonklok en geluidsinstallatie. Wim Bakker deed uitleg van het parkoers en werd er een ogenblik stilte gehouden voor het clublid Lieneke Bruggen die deze week potseling was overleden.
Waren er vorig jaar 130 lopers aan de start nu stonder er 176 liefhebbers bij de startstreep. Deze Ontbijtloop is een leuk alternatief voor hardlopers die herstellende zijn van een blessure en nog geen 21 km aan kunnen. Ook sportieve familieleden van deelnemers aan de Berenloop kunnen nu ook actief op Terschelling van de hardloopsport genieten.
Vol lof waren de deelnemers over de mooie route en bedankten de organisatie voor het organiseren van deze Ontbijtloop. De meesten genoten daarna van wat baantjes zwemmen en ontbijt in het zwembad. De organisatie was ook best tevreden met zoveel lopers. Men miste wat tijden bij de finish omdat er lopers bij waren die niet voor een tijd liepen maar voor de gezelligheid en niet de finishstreep zijn gepasseerd.

Marcel Fiering uit Spijkernisse was de snelste man op de 10 km. 36.25 voor Joop Helbers Hellevoetsluis 37.32 en Giorio Delea Leeuwarden 40.58 Sander Kopinga Utrecht 44.29 Marc Stappers Baarn 44.53  en Johan Kooistra Sint Jac.par. 47.25
Snelste vrouw was Helmie Ramakers Den Haag 46.20 voor Monique Wezel Purmerend 50.58 Christi v.d.Hoven Almel 51.27 Renate v.Leyen Baarn 53.39 Luony v.d.Haar  Vaassen 55.37
Prima prestatie leverde de 14 jarige Enne Lampe Amstelveen 57.12 en de 68 jarige Henk Moesman Den Haag 51.01
De 5 km. werd gewonnen door een terschellinger Tim v.Dongen uit West 18.36 voor Vito Verbeek Zeist 19.38 en Johantan Zuiderwijk Gorichem 19.51