Molenloop

MOLENLOOPLOPERS BUFFELEN DOOR DE WIND OVER DE BILDTDIJKEN

VROUWENPAROCHIE: Zaterdag 20 december organiseerde Sportvereniging Friesland voor de 26e keer de Molenloop in Vrouwenparochie. Was het vrijdagnacht nog regenachtig weer en verdwenen de kalkpijlen van de weg, zaterdagmorgen scheen de zon en kon de organisatie de route opnieuw aangeven met pijlen en bordjes.
Jan v.d.Hoek, één van de fanatieke lopers van de club, had weer een nieuwe route uitgezet voor de 15 km lopers. Deze route ging via de Slachtedyk en een voor auto’s slecht begaanbare binnenweg naar Finkum. Voor de hardlopers was deze binnendoorweg best te belopen. Daarna richting Hijum en naar Oude Leije en Oudebildtzijl. In Oudebildtzijl stond de verzorgingspost met warme thee en lauw water. De 11 en 15 km gingen na de verzorging naar beneden om via het fietspad langs de Leijstervaart en Oude Spoorbaan naar de finish te gaan.

De halve marathonners gingen rechtdoor over de Oudebildtdyk en Rodenhuiswegje naar de Nieuwebildtdijk en Nieuwebildtzijl. In Nieuwebildtzijl  stond de volgende verzorgingspost en liepen de lopers via de Koedyk en Hallumerhoek terug naar Oudebildtzijl. Na de derde verzorging volgden dezen ook de weg via de Leijstervaart en Oude Spoordyk naar de finish.
Het White Angels verkeersteam zorgde er voor dat de lopers veilig hun weg konden vinden. Irma en Jan Scheffer noteerden aan de finish alle nummers en tijden zodat iedereen zijn/haar prestatie thuis nog eens kan nakijken en laten tonen aan familie en vrienden. De Molenloop telt mee voor de SV Friesland Clubcompetitie 2008. De laatste wedstrijd van deze competitie is de Oudejaarsloop in Marrum.
Bij Sportcentrum De Buurfrou werden organisatie en lopers gastvrij ontvangen. Ze konden het net gereed gekomen parkeerterrein inwijden, een prima verbetering en ruimte genoeg voor de verzorging en jury tent en de auto’s. In het sportcentrum was kleed- en douchegelegenheid en er heerste een gezellig en sportief sfeertje.
152 deelnemers meldden zich aan de start. De organisatie had nog meer verwacht maar had geen rekening gehouden met de start van de Kerstvakantie en de griep die nogal wat lopers had thuisgehouden. De Kerstcross zondag in Oranjewoud en de laatste loop van het Meeuwscircuit in het Groningse land kostte de Molenloop ook deelnemers.
De vaste kern van SV Frieslandlopers die bijna bij alle 40 lopen van SV Friesland present zijn waren er nu ook weer, maar ook deelnemers van over de Afsluitdijk die steeds vaker naar Friesland komen omdat zij vinden dat er prima wordt georganiseerd voor een laag inschrijfgeld. De bouillon die hier na de finish wordt aangeboden wordt zeer op prijs gesteld, en in de tent bij de finish is een warm onthaal en kan men onder het genot van een drankje en fruit even nog nagenieten samen met de andere lopers over hun net neergezette prestatie.

Het zonnetje scheen maar er was wel wind. Vooral op de Bildtdijken kost dat de nodige energie en vergt het de nodige doorzettingsvermogen. Maar ondanks dat blijft het genieten van het uitzicht over het Bildtse land.

Uitslagen:

Peter van Elzelingen Leeuwarden was de snelste man op de halve marathon hij had 1.21.57 nodig voor deze afstand, nummer twee was Saco Hemstra Weidum 1.22.15 voor Albert v.d.Ziel Berlikum 1.23.35 Nils v.Elzelingen Apeldoorn 1.23.44 en Harry Wiersma Blije 1.25.01. Ineke Scheffer Leens was de snelste vrouw voor Anke Peterson Leeuwarden en Hendrieka Vos Vrouwenparochie
Ritske Flootman Menaldum was de snelste man op de 15 km 58.27 voor Ruurd v.Breukelen Medemblik 1.03.06 en Ronald v.Etten Wieringerwerf  1.03.46
Reinier Ingwersen Harlingen was de beste man op de 11 km  43.59 voor Jappie Brandenburg Oudemirdum 44.34 en Jan Waling Huisman Harlingen 45.24. Bettie Agricola Goingarijp won bij de vrouwen 51.05 voor Wendie Taatger Leeuwarden 59.27  en Willemien Runia Lemmer 1.00.35.
Wouter Papenhove Leeuwarden was de snelste op de 4.5 km  17.44 voor Geert Tjeerdsma Groningen 18.18 en Klaas Werkhoven Franeker 18.34. Silke Visser Leeuwarden was de snelste vrouw 27.55 voor Astrid Zijlstra Lekkum 28.26 en Alice Beimers St.Anne 28.39