Verslag 2007

Bliksembezoek Alain Masai Ndiwa aan Terschelling

De Keniaan Alain Masai Ndiwa was zondag 4 november in alle opzichten de snelste. Hij kwam zondag met de laatste boot voor de start, raffelde de halve marathon af in een recordtijd van 1.04.40 en verliet ver voor de feestelijke prijsuitreiking met zijn geldprijzen het eiland. Bijna 8 minuten na de Keniaan finishte Jan Venhuizen (1.12:35) als tweede, gevolgd door 3.000 atleten die genoten hebben van de prachtige natuur van het waddeneiland en het heerlijke zachte herfstweer. Ingrid Prigge werd winnares op de halve marathon (1.20.21) Saskia van Vught werd tweede (1.21.27).

Bijna 600 deelnemers volbrachten de hele marathon. Vijfvoudig winnaar Saher Yousef kon zonder veel problemen ook deze 11e editie van de Berenloop aan zijn palmares toevoegen. Yousef was net op tijd voldoende hersteld om onbedreigd zijn 6e overwinning op te eisen en daarmee werd de Heerenvener enpassant Fries Kampioen Marathon 2007.

Tweede Fries en vierde overall werd Stefan van der Pal (2.52.07). Bij de dames won Bertha Bruggenkamp (3.15.00). Bij afwezigheid van Mariska Kramer, die de Berenloop negen keer met overmacht won, was Bruggenkamp vooraf favoriet voor de overwinning. Jolanda Jansen kon de eerste 15 km enigszins in het spoor blijven van Bruggenkamp, maar op de finish moest Jolanda 14 minuten toegeven (3.29.20)Daarmee werd ze wel Fries Kampioene op de marathon.

GESLAAGDE 11e TERSCHELLING MARATHON BERENLOOP

Ter nagedachtenis aan Willem Barentsz

Al weer voor de 11e keer organiseerden Sportvereniging Friesland en Stichting Evenementen Terschelling de Terschelling Marathon Berenloop. In 1997 op 27 oktober was de eerste editie, ontstaan door een oproep in de regionale krant om iets groots te organiseren op Terschelling ter nagedachtenis aan Willem Barentsz die in 1996 400 jaar geleden was gestorven.

SV Friesland reageerde op die oproep en stelde voor om een pittige marathon te gaan organiseren op het eiland, door de polder, de duinen en over het strand. Met de ervaring van SV Friesland en de goede naamsbekendheid onder de lopers en gesteund door veel vrijwilligers moest dat lukken met de mensen op het eiland zelf. Na ??n bespreking in het kantoor van Rederij Doeksen in Harlingen werd het besluit genomen. En het werd een succes, zodat werd besloten om de Berenloop het volgende jaar weer te organiseren, maar dan met het dubbele aantal deelnemers. In de loop der jaren is deze marathon uitgegroeid naar een evenement dat in een paar dagen is volgeboekt met 3.200 lopers op de halve marathon en 600 op de hele.

Waar krijg je lauw water en lauwe sponzen aangereikt?

Dit keer dus de 11e keer en wat hebben de deelnemers, vrijwilligers en publiek genoten. De organisatie liep zoals al vele jaren perfect. Iedere kilometer stond aangegeven met een bordje en de afstand op de weg, bij de 5 km-punten stond een metershoog bord met de afstand. Dit werd zeer op prijs gesteld bij de deelnemers, immers niet bij iedere marathon geeft men die service. De route is officieel met de door de atletiekunie erkende meetmethode Jounes Counter en gecertificeerde bondsman opgemeten.

Om de 10 km stond een marathonklok en bij de finish werd de tijd geklokt met Championchip en stond de uitslag nog dezelfde avond op internet. Ook veel foto?s waren toen al te bewonderen van de zaterdag gehouden Ontbijtloop en de Berenloop. De pers was ook goed vertegenwoordigd en schreven zoals gebruikelijk zeer positief over deze marathon. Omrop Frysl?n TV was ook aanwezig.

De verzorging was zoals altijd uitstekend. Waar krijg je lauw water en lauwe sponzen aangereikt? Verder was er banaan, sinaasappel, sportdrank en nieuw dit jaar ook Coca Cola en ontbijtkoek. Bijna onmisbaar voor sommige ultralopers.

Beste loopspeaker van Nederland

Onderweg veel publiek, muziek en een heel enthousiaste ploeg mensen een kilometer voor de finish die de lopers een hart onder de riem staken en hun kracht gaf om de laatste honderden meters te volbrengen. Op de finish werd iedere deelnemer hartelijk welkom geheten door de beste loopspeaker van Nederland.

Harm Noor kon vanuit de wedstrijd de doorkomsttijden doorgeven die waren gemeld door de wedstrijdleiders en juryleden die bij de eerste vrouwen fietsten. De binnenkomst in de Torenstraat onder de Brandaris is dan ook een feest waar de rode loper voor de deelnemers uitgerold is en de Brandarisband voor nog meer sfeer zorgt.

Boven de finish hing een groot videobeeldscherm waar de aankomende deelnemers en het publiek kon zien welk een pracht feest het is om deel te nemen aan dit loopevenement.

Eerst krijgt iedereen een poncho omgehangen daarna een medaille en T-shirt uitgereikt en is er genoeg te eten en te drinken op het plein rond de brandaristoren. Op vertoon van startnummer kreeg men haar/zijn waardevolle spullen die in bewaring waren gegeven terug en bij het inleveren van de championchip een bewijs van inlevering.

Nieuw waren dit jaar ook de douche-units bij de sporthal zodat ook marathonlopers zich warm konden douchen, de vrouwen hadden die gelegenheid altijd al in het zwembad en de halve marathonners op de haven bij de parkeergarage van Hotel Skylge.

Tot slot is er een echte prijsuitreiking in de hal van de veerboot waar Hessel zingt en waar iedere winnaar in het zonnetje werd gezet met een pracht beker gevuld met champagne en bloemen. Kussen en een verdiend applaus vanuit de volle hal.

De nieuwe regeling voor het vervoer werkte uitstekend, iedereen kwam op het eiland en kon het ook verlaten. De boten voeren af en aan en de Koegelwiek maakte overuren.

Al met al een geslaagd evenement, bij de halve marathon kunnen er beslist geen lopers meer bij maar voor de marathon kunnen er volgend jaar wel duizend deelnemers starten.