Ronde over Ried Franeker 25-05-2024

SV FRIESLAND ORGANISEERDE DE RONDE OVER RIED. ONDANKS DE NATTIGHEID GESLAAGD.

Wat een regen, zelfs hoosbuien en een waterhoos zorgde voor de organisatie SV Friesland voor veel extra inspanningen op het parkoers maar tijdens de loop bleef het droog en genoten de lopers van de routes over Arkens, Dongjum, Boer, Ried, Berltsum, Peins, Schalsum, Franeker, Bloemketerp, Noorder Bolwerk en Elfstedenbrugje met finish naast De Hertog.

De SV Friesland gebruikt krijtkalk om hun hardlooproutes uit te zetten en die zijn, als ze geplaatst zijn op een droge weg en liefst op een zonnige dag gezet, lang genoeg staan ook na enkele regenbuitjes. Dit evenementenkalk is gemaakt van vet krijt waar de jeugd ook op hun stoep tekent dus zoals in de vergunning van de Gemeente Waadhoeke staat, moeten de tekens na een korte tijd zijn opgelost.

Dus heeft men donderdag overdag de routes van de 10 en 21 km gepijld en vrijdagmorgen die van de 5 km. Een heel karwei maar uit ervaring weet men pijlen op de weg zijn goed te volgen, bordjes nog beter maar die worden vaak omgedraaid en loopt men fout, daarom heeft SV Friesland er ook op gezet links, rechts of rechtdoor. Het weer werd die vrijdag bar en boos en ook s’nachts veel zware regenbuien. Daar waren de krijtkalkpijlen niet tegen opgewassen en werden opgelost of wazig.

Dat betekende dat Christina met fietstassen vol bordjes zaterdagmorgen voor de start in de regen een 20 tal bordjes moest plaatsen op het 5 km parkoers over Arkens en Franekerbos en Papa en Hans de Ruig dit moesten doen op de routes van de 10 en 21 km. Voor de lopers was het extra opletten maar fout lopen hoefde niet en voor de start werd duidelijk gezegd let op pijlen en bordjes en niet dezelfde route lopen dan vorige jaren die is nu anders. Een enkeling van de ruim honderd deelnemers liep een stukje meer maar ontdekten zelf dat ze niet goed hadden opgelet. Een omgedraaid bordje op het eind van het bolwerk werd net op tijd opgemerkt en goed gezet door de koploper.

De inschrijving, verkleden en douchen kon in De Trije waar ook volop parkeerruimte is en de start vooraan de inrit is. De finish van de 5 km was daar ook waar de jury onder de nieuwe parasol de nummers en tijden noteerden. Anton fietste voorop de korte route en de 5 km starten eerst waarna de 10 en 21 km.  Omdat de organisatie had gekozen voor een aangepaste route was er maar alleen in Dongjum verkeerrelaars nodig uit eigen gelederen en kon men in Berltsum een extra waterpost bemannen. In Schalsum en Ried 2x was dat voldoende, de luchtvochtigheid was hoog bij zon en na de vele regen.

De finish was nu gepland voor de 10 en 21 km naast de Hertog waar ruimte was voor jurytent en marathonklokken en via de zebra konden de lopers naar de eindverzorging van Cateringman Jan lopen die had chocomelk-bouillon-vruchtendrank-water en fruit en vaste service van de SV Friesland.

Vol lof waren de lopers, enkelen waren weggebleven om het slechte weer maar er waren ook die zich nog aanmelden, over de organisatie en de service van al de vrijwilligers die zich inzetten om de loop tot een succes te maken, geen honderden deelnemers maar laagdrempelig en gezellig groep lopers.

De volgende loop is 29 juni in Wirdum (Fr) 5-10-16 km start 11.00uur bij De Golle.  Eerst helpt een ploeg SV Frieslandvrijwilligers bij de Loop Leeuwarden begin juni, doen ze al jaren.

UITSLAGEN RONDE OVER RIED FRANEKER  25-05-2024 ORGANISATIE SPORTVERENIGING FRIESLAND

5 km: 1e Folkert Visser Burgum 19.40 2e Erik Bakker Hurdegaryp 21.08 3e Pieter Zijlstra Franeker 22.32

Vrouwen: 1e Petra Wieringa SV Friesland 26.49 2e Anneke Regnerus Marrum 28.05 3e Tjitske Weijer Tzum 29.43

10 km: 1e Remco de Valk Drachten 37.15 2e Arjen Nieuwhof Hallum 41.28 3e Hendrik Hoogland Blije 45.24

Vrouwen: 1e Vera Miedema Berltsum 49.53  2e Anneke v.d.Veen Surhuisterveen 52.54  3e Ingrid de Wit Franeker 56.12

21 km: 1e Paul Hendriks Puttershoek 1.14.50  2e Jaap Vink Bitgum 1.30.47 & Moul Kaewkokuua Oudebildtzijl 1.30.47

Vrouwen: 1e Nadine Klaaysen Mitselwier 1.48.30 2e Trienke Schaaf Burdaard 1.52.37 3e Marit Houtsma Ried 1.53.03

Fotoreportage Johan

Foto’s en verslag Franeker Actueel.