Twirreloop Wytgaard 22-05-2024

SV FRIESLAND ORGANISEERDE WOENSDAG 22 MEI DE 31e TWIRRELOOP IN WYTGAARD EN KOMENDE ZATERDAG 25 MEI DE RONDE OVER RIED IN FRANEKER MOOIE TESTLOPEN VOOR DE SLACHTEMARATHON.

De Twirrelopers troffen het met het weer, droog, weinig wind en ideale temperatuur en prachtig parkoers langs de Zwette.  De meeste lopers kozen voor de 10 Engelse mijlen, 16.1 km, een paar weken voor de Slachtemarathon en velen kondigden aan zaterdag weer in Franeker te zijn voor de halve marathon die ook voor een deel langs het water gaat via de Rie naar Berltsum.

Om 19 uur werd in in Wytgaard gestart met een leuke en gezellige funrun samen met de Merkemol, op het sportveld onder leiding van Jelle Broersma die dat op heel leuke manier deed en met de microfoon in de hand de jongste jeugd aanmoedigde die er veel plezier aan beleefden en na afloop limonade en appeltaart kregen en van SV Friesland een fraaie medaille.

De oudere jeugd startte nadat de lopers van de 5-10-16 km waren gestart voor hun 2½ km met keerpunt op de helft. De meesten kwamen uit Wytgaard zelf maar ook uit Bolsward, Mantgum en Wergea. Ook was er voor hun appeltaart, drinken en als beloning een medaille en de winnaar een hele appeltaart. Ze werden binnen gehaald door zanger en meester Jelle Broersma die samen met Thijs Hofstra, die de Twirreloop al 30 keer organiseerde maar door zijn hogere leeftijd de organisatie over heeft gedragen aan Jelle die er veel werk van maakt met nieuwe ideeën. Om de kilometer mooi speciaal bordje en de pijlen op de weg ook duidelijk aan gegeven. Ook zorgde hij dat iedereen een stuk appeltaart kreeg na afloop en een hele taart voor de winnaars.

Dankzij deze vrijwilligers kan de SV Friesland zoveel lopen organiseren in alle delen van Friesland en voor een laag inschrijfgeld zodat dit geen drempel hoeft te zijn om deel te nemen aan hun loopjes die 100 tot soms 200 lopers trekt. Laagdrempelig dus en niet te massaal met prima service. Zo staan onderweg drie waterposten en na de finish chocomelk, warme bouillon, vruchtendrank en fruit.

Een probleempje was dat er te weinig startnummers waren mee genomen maar voor een tiental lopers werd een alternatief bedacht zodat de nummers en tijden op de finish konden worden genoteerd.

Vol lof was men over de organisatie en uitgezette routes en leuke binnenkomst op het sportveld. In de Twirre kon men verkleden en douchen en ook de inschrijving was in de sportzaal. Na afloop was er ook een gezellige derde helft en al de vrijwilligers kregen een hapje en drankje aangeboden want zonder hen kan er geen loop worden georganiseerd. Speaker Herman Hoekstra bedankte hun voor de komst naar Wytgaard en tot zaterdag in Franeker voor De Ronde Over Ried.

Onderweg stonden Janke v.d. Schaaf en Tjeerd de Jong om een fotoreportage te maken, de link en de uitslagen staan op de site www.svfriesland.nl waar ook de informatie staat van al de lopen die SV Friesland mee organiseert en/of zelf organiseert.

Fotoreportage Tjeerd de Jong

Fotoreportage Janke v.d.Schaaf

UITSLAGEN 31e TWIRRELOOP WYTGAARD ORG.SPORTVERENIGING FRIESLAND 22-5-2024

2½ km: 1e Jari Heppener Bolsward 9.51 2e Yme Oostra Mantgum 12.17 3e Djurre Visser Wytgaard 13.40