4e Hoeve aan den Weg Bosloop

PRIMA HARDLOOPWEER BIJ 4e HOEVE AAN DEN WEGBOSLOOPIN OUDE WILLEM

12 GRADEN KOELER DAN DE DERDE EDITIE.

Het was behoorlijk druk op de camping Hoeve aan den Weg in Oude Willem. Bouwvakvakantie en de 4e Hoeve aan den Wegbosloop werd er georganiseerd. Het parkeerterrein was gauw vol, maar aan de Bosweg en nabij de start/finish kon men gemakkelijk de auto kwijt in de brede net gemaaide bermen.

In de eetboerderij was het gezellig druk en de weersomstandigheden waren gunstig; 12 graden lager dan de vorige editie veertien dagen geleden toen was het over de 30 graden.
Nu waren er ook nog wel wat warme stukken bij maar de wind zorgde voor verkoeling en met drie verzorgingsposten was het best te doen.

Ook nu weer de keuze uit 3 – 6 – 8 – 10 – 16 of  20 km te lopen door de bossen van het Drents Friese Wold. Ook nu weer veel nieuwe lopers bij de 121 deelneers die van start gingen. De nieuwe  kilometerbordjes waren op afstand al te zien, om de kilometer stond zo’n bordje, leuk voor de lopers die zo weten hoeveel kilometer ze al hebben afgelegd. Bij de volgende editie op 7 augustus staan deze ook op het 3 en 8 km-parkoers.
Omdat het pad na de picknickplaats waar verzorging is bijna onbegaanbaar wordt door de vele prikdoorns en men daar gemakkelijk ten val komt heeft organisator Jan Kooistra besloten bij de volgende editie de route daar te verleggen, wat betekent dat de lopers enkele honderden meters extra gaan afleggen maar wel op een veiliger route.

Vol lof waren de lopers over de mooie routes, bij de afslag voor de kortere ronde was wat verwarring maar door de groepen in drie keer te laten starten met fietser voorop is dat probleempje ook opgelost.

De meeste lopers kozen voor de 10 km route welke ook de mooiste ronde is, over bospaden, langs venen, heidevelden en veel schaduwrijke plekken.
De 80 jarige Berend Schreuder koos de 8 km route de 62 jarige Iris Bouman uit Nieuwolda liep de 10 km en was ook vol lof over deze route. Meerdere lopers zijn boven de 60 en de meesten zijn veteraan boven de 40 die na een andere sport nu kiezen voor de hardloopsport waar ze lekker ontspannen hun eigen tempo kunnen bepalen en genieten van de natuur, zo zagen ze een vos, ree,eekhoorn en vele vogels onderweg.

Na afloop was er de koek en zopiekar van SV Friesland na de finish en kon men douchen en was er een gezellige drukte in de eetboerderij. Prijzen zijn er niet te winnen want het gaat bij deze SV Frieslandlopen om het plezier in het lopen. Wie toch een herinnering wil kan die uitzoeken uit verschillende hebbedingetjes.
De volgende lopen van SV Friesland zijn de Hoeve aan den Weglopen op 14 Augustus, 14 augustus ‘s avonds de stratenloop in De Blesse, 21 Augustus de Halve marathon in Bovensmilde en 25 augustus de Visserijdagenloop in Harlingen.