Hoeve a/d Weg Bosloop

GERRIT DUITS SNELSTE BIJ SNIKHETE HOEVE AAN DEN WEGBOSLOOP

Wat moet je doen, de loop afgelasten of door laten gaan en zien hoeveel lopers er toch willen lopen bij een temperatuur van rond de dertig graden. Voor deze beslissing stond SV Friesland donderdag bij de organisatie van de Hoeve aan den Wegbosloop in Oude Willem.

Foto’s klik hier

Vorige week bij de 13e Spavo Olde Wierdenloop in Opende was het ook al zo warm, maar daar waren veel schaduwrijke plekken op het parcours, met om de 2 km water- en sponsposten. Maar voor zaterdag 10 juli waren de temperatuursverwachtingen nog hoger. Ook waren er voor de nacht flinke buien voorspeld wat voor afkoeling zou kunnen zorgen.
Toch maar door laten gaan voor degenen die wel tegen de warmte kunnen. Via een bericht op de site en duizend mailtjes naar de lopers kwam de mededeling dat de loop doorging. Wie niet tegen de warmte kan werd aangeraden niet deel te nemen.

De start is bij de camping waar een mooi plekje was waar schaduw bleef zolang de loop duurde. Hier werd de eindverzorgingstent geplaatst. Op de routes waren er grote stukken waar men in de schaduw liep en was er extra verzorging. Belangrijk was ook de bouillon bij de finish en natuurlijk ook de multievruchtendrank en fruit. Jan Kooistra had vrijdag de route gefietst en kilometerpunten aangegeven. De start is om 11.00 uur en dan is het nog niet zo warm  en met veel schaduwplekken en nog meer water en sponsposten erbij was het prima te doen.

75 deelnemers verschenen er aan de start. ze kwamen overal vandaan. Er was zelfs een deelnemer uit Schotland. Voor de start kon er volop worden gedronken en konden de lopers een natte spons meenemen die bij de volgende post kon worden geruild voor een nieuwe natte frisse. Er is veel gedronken en de vele vrijwilligers hebben er alles aan gedaan om het de lopers naar de zin te maken. Vol lof waren die dan ook na het volbrengen van de loop maar velen vonden net als de organisatie dat het verstandiger is om bij dertig graden voorspelling de loop niet meer door te laten gaan. Nu was het dan prima verlopen maar het kan ook anders en dan besef je pas dat je dit beter niet kan doen.

Wijtse Breidenbach deed de tijdwaarneming maar deze had het ook flink warm. Twee uur in de zon te staan al had hij wel wat bescherming van de tent die was geplaatst.

Het Drents Friese Wold is een pracht stuk natuur waar het genieten is tijdens de loop langs vennen, heidevelden, open landschap en de bossen. Er staan nog twee van deze lopen op het programma van SV Friesland waar vast en zeker weer veel lopers op af zullen komen.

10.2 km. 1. Eelco Hoogeveen Blija 39.26 2e Jacob v.d.Leij Leeuwarden 40.01 3e (1e vr.) Jeanine van Overveld Roosendaal 41.09 4. Bob v.d.Weg Ouwsterhaule 43.24 5e Jan Uiterwijk Eesveen 43.26 6e Jappie Doller Waskemeer 44.23 7e Hero Polet Sneek 44.23 8e Hendrie v.d.Werf Bolsward 46.41 9e Gordon Darroch Glasgow 46.50 10Harold Brouwer Heerenveen 46.58