Oldewierdenloop

KENIANEN WINNEN 13e SPAVO OLDE WIERDENLOOP IN OPENDE

Het was een spannende week voor de organisatoren van de 13e Spavo Oldewierdenloop uit Opende. De weersvoorspelling ging uit van erg hoge temperaturen. Er werd zelfs gesproken over een hittegolf. Om dan een halve marathonloop te organiseren is niet verstandig. De Stichting Oldewierdenloop had daarom overleg met de Atletiekunie en medeorganisator SV Friesland. Donderdag werd besloten de loop definitief door te laten gaan, de voorspelling was dat het koeler zou worden en zeker na een onweersbui gaat de temperatuur flink naar beneden.

Op de halve marathon was voldoende verzorging met water en sponsposten. Een schitterend parkoers, iedere kilometer was aangegeven, jammer dat enkele lopers een pijl over het hoofd hadden gezien en 500 meter korter liepen dan de bedoeling was. Maar voor de klassering was dit niet van belang, de Kenianen  Wiston Too 1.07.56 1e en John Kipkorir 1.07.59 2e waren toch niet bij te houden. Jane Barmao 1.21.31 won bij de vrouwen en won dit weekend ook de grachtenloop in Coevorden.

Met ruim 200 deelnemers en leuke deelname bij de jeugdloop, waren er toch minder dan andere jaren. De kwaliteit van het deelnemersveld was wel goed. Snelle lopers aan de start drie Kenianen waren afgekomen op de premie van het parkoersrecord en de eerste prijs samen goed voor € 245,00. Maar ook de snelste lopers van het Noorden stonden aan de start; bij de mannen Paul Zwama uit Leens  1.13.12  3e en bij de vrouwen Mariska Kramer uit Drachten. Ook was Yvonne Kassenberg aanwezig 1.31.06 2e.

De loopgroep Opende die 11 weken een clinick hadden gehad van SV Friesland trainster Astrid Zijlstra  waren allemaal aanwezig. Een opvallende groep in hun mooie rode loopkleding. Ze kregen voor de start nog aanmoedigingen en tips van Astrid die hun bedankte voor de prima samenwerking in de afgelopen periode. Astrid en clubgenote Joke Cremer begeleiden ook de jeugdloop en de prijsuitreikingen.

Om 11.00 uur was de start van de halve marathon en de 10.3 km, vijf minuten later mochten de 6.3 km lopers van start gaan. De omstandigheden waren redelijk, dank zij de bewolking en wind was het nog best te doen en dank zij de goede verzorging waren er maar enkele uitvallers waaronder   Mariska Kramer die last had van haar darmen.

Het Rode Kruis had voor de start al een slachtoffer van de warmte, een man van boven de zestig was in een aircogekoelde wagen naar Opende gekomen, waarschijnlijk door het warmteverschil werd hij in MFC de Veste onwel, gelukkig hoefde hij niet naar het ziekenhuis en is met z’n maten naar huis gegaan, zijn maten zagen van deelname af, ze waren aangeslagen door dit voorval.

Na de finish konden de lopers zich lekker opfrissen, was er bouillon, vruchtendrank, water en fruit. De deelnemers bedankten de organisatoren en vrijwilligers voor hun inzet, ondanks dat het warm was hadden ze genoten van een mooie loop.

uitslagen: http://www.uitslagen.nl/uitslag?id=2010070300820
foto’s: www.oldewierdenloop.nl