Leienloop

24e Intersport Evink Leijenloop te Opeinde

OPEINDE – Zaterdag 19 juni vond in Opeinde de 24e Intersport Evink Leijenloop plaats. Mede door de wedstrijd van het Nederlands elftal was het deelnemersveld aanzienlijk minder dan vorige edities. Rond 150 deelnemers hebben zich in Opeinde ingeschreven voor de diverse afstanden waaronder de 5, 12 en 21 km. Het traject om het meer de Leijen wordt alom gewaardeerd als een schitterend parcours. Maar liefst zestig vrijwilligers uit het dorp Opeinde maken dit jaarlijkse evenement mogelijk.

Deze editie van de Intersport Evink Leijenloop werd wederom mede mogelijk gemaakt door SV Friesland maar ook de sponsoren pakten dit jaar groots uit voor de deelnemers.

Wedstrijdverloop halve marathon
Meteen vanaf de start nam Jan Scheenstra de koppositie in, met in zijn kielzog het duo Eelco Hoogeveen en Saco Hemstra. Achter deze drie vormde zich een groepje achtervolgers van drie loper, te weten: Huib Jan Imbens, Wouter Papenhove en Bob van der Weg. Dit drietal werd weer gevolgd door Chris Drayer en Sandra van Strien. Na ongeveer 9 km had Scheenstra een voorsprong opgebouwd van maarliefst 5 minuten op Hoogeveen en Hemstra. De daarop volgende kilometers werd de voorsprong alleen maar groter. Bij het achtervolgende tweetal nam Hemstra het voortouw bij het passeren van het 16 km punt, zodat toen reeds de kaarten waren geschud. Scheenstra wist zijn voorsprong te behouden tot in Opeinde en finishte in een tijd van 1:14.47. Bij de dames was de winnares Sandra van Strien in een tijd van 1:37:41. Beide winnaars wisten hun eigen tijd van de afgelopen editie niet te evenaren.

12 kilometer
Op de 12 kilometer was de overduidelijke winnaar Simon Regnerus uit Marrum, hij finishte ruim anderhalve minuur voor de nummer twee Willem de Haan, in een tijd van 47:09. Bij de dames was de eerste plaats voor Corine Visser, zij finishte in een tijd van 54:12. 2e en 3e werden Sarina Jannes (1:04:42) en Hilda Scheenstra (1:10:39).

5 kilometer
De strijd om het eremetaal bij de 5km heren was bloedstollend spannend en werd uiteindelijk op de seconde beslist in het voordeel van Ritske Flootman (18:23). Runners up waren Patrick Knippels en Kees Kuipers die binnen 5 seconden na Flootman over de meet kwamen. Bij de dames stak Trudy Veenstra (Surhuisterveen) er met kop en schouders boven uit. Zij finishte ruim 2 minuten voor de nummers 2 en 3, Hilde Hiemstra en Sietske van der Wal, in een tijd van 22:31.