Molenloop Vrouwenparochie 30-03-2024

SV FRIESLAND ORGANISEERDE 27e MOLENLOOP IN FROUBUURT MET RECORD DEELNAME.

Het was zaterdag 30 maart wat somber weer maar er stond geen harde wind en het bleef droog, ideaal hardloopweer voor op het Bildt. Dat bleek ook uit de eindtijden en deelname. Maar liefst 160 deelnemers stonden er op de startlijst waar zoals altijd weer een 10 % thuis bleef om verschillende redenen maar voor de SV Friesland was dit een geslaagde editie.

Dat de deelname groter was dan voorgaande jaren komt omdat men nu een clubcompetitie heeft gekoppeld aan veel lopen en dat 15 juni de Slachtemarathon wordt gehouden waarvoor veel lopers in training gaan en dit soort loopjes meedoen als training en test hoe hun conditie er voor staat.

SV Friesland organiseert jaarlijks vele lopen, dit was de 5e loop dit jaar en er zullen nog 24 volgen zie www.svfriesland.nl de volgende is de Kleine Wielenloop op 13 april in de Groene Ster Leeuwarden. Ze organiseren niet hele grote lopen de meesten trekken 100 of iets meer lopers daarom was men blij dat er nu 160 op de startlijst stonden. Omdat er beperkte parkeerruimte is bij sportcentrum De Buurfrou was het wenselijk dat alle ruimte nuttig werd besteed, daar zorgden parkeerwachters voor dus was dat geen probleem. Er waren deze dag geen tenniswedstrijden bij Gerda en Bauke, die 25 jaar de Buurfrou runnen en ter gelegenheid daarvan bood de SV Friesland hun een boeket bloemen aan.

Ze konden nu beschikken over al de ruimte binnen en Hessel zorgde voor een moderne toiletwagen. De jurytent kwam in het grasveld en de sv friesland secretariaatskar dicht bij het gebouw waar de voor aangemelde lopers (130 in totaal) hun startnummer op konden halen en die daarna werd ingericht voor cateraarman Jan voor de eindverzorging. Vol lof waren de lopers, die uit alle delen van het Noorden en zelfs uit Belgie kwamen over de organisatie. Veel vrijwilligers hadden zich aangemeld voor de verzorging, verkeer regelaars, inschrijving etc.

Jan Rossing had er een 1½ uur durende rit van Emmen naar Froubuurt voor over om mee te lopen als training voor de Rotterdam Marathon en de hele route van de 16 km op film vast te leggen met camera op zijn hoofd. Jammer dat het wat somber weer was.

Onderweg kregen de deelnemers lauw water aangeboden wat zeer op prijs werd gesteld. De gehele route via Vrouwenparochie-Froubuurtstermolen-langs het kanaal naar Ouwesyl -Nij Atoenae-Nieuwebildtdijk -Nieuwebildtzijl en via Ouwesyl weer terug was gepijld met krijtkalkpijlen die nog goed zichtbaar waren dus hoefde niemand fout te lopen en verkeersregelaars zorgden er voor dat ze overal veilig konden lopen. Een geslaagde editie met goede resultaten voor de lopers.

UITSLAGEN MOLENLOOP VROUWENPAROCHIE ZATERDAG 30 MAART 2024 ORG.SV FRIESLAND.

5 KM: 1e Albert v.d.Ziel Berltsum 21.55 2e Wulfila Wallenburg Peins 28.04 3e Hans De Ruig Ouwesyl 28.27 Vrouwen: 1e Anneke Breidenbach Zwolle 27.46 2e Petra Wieringa Sneek 28.31 3e Kim Dekker St.Annapar. 28.31

10.8 KM: 1e Folkert Visser Burgum 41.38 2e Dominicus Fennema Leeuwarden 42.58 3e Willem Miedema Achlum 44.47

Vrouwen: 1e Britt Galema Koudum 50.26 2e Jildou Laan Berltsum 51.52 3e Ria Leeverink Bolsward 56.57

16.1 KM: 1e Marco Kingma Witmarsum 1.03.04 2e Martijn van Wallinga Leeuwarden 1.09.37 3e Syp v.d.Ploeg Kubaard 1.10.39