Oerpolderloop It Heidenskip 18-02-2024

REGEN EN HARDE WIND EN PITTIG PARKOERS WAS UITDAGING VOOR BIKKELS.

Net als in 2022 bij de 13e editie was de voorspeling van de weervoorspellers regen en hard wind en dat is niet fijn op zo’n open parkoers en blijven er veel lopers weg, dit keer 17, en melden zich weinig nog aan voor de start nu waren dat toch nog 24 zodat er 97 lopers van start gingen.

Sinds een paar jaar is de route en de startplaats aangepast, startte men eerst nog in het centrum van het dorp en had men hinder van het verkeer, nu is de start en de finish achter het Dorpshuis It Swaeigat, hier komt geen verkeer en langs het pad er naar toe is voldoende parkeergelegenheid. In het dorpshuis was kleedgelegenheid en ook kon men zich douchen.

In de sportzaal was de inschrijving en uitgave van de startnummers en reuze gezellig en was het droog terwijl het buiten nog geen minuut droog bleef het motregende maar door dus besloot de organisatie geen jurytent neer te zetten maar net als in 2022 in de cabine van de bus de nummers en namen te noteren en ook speaker Jan Kooistra kon daaruit het verslag doen. De lopers kwamen mooi druppelsgewijs binnen en was het startnummer niet leesbaar stonden Herman en Sjouke naast de bus om die door te geven aan Anneke Kerstholt die ze noteerde.

Cateraar Jan v.d.Wal had een plaatsje in de kar en had goede afname bij de eindverzorging met warme chocolademelk, bouillon, vruchtendrank en banaan. Zanger Jannes zorgde voor gezellige sfeer bij de natte finish, gelukkig geen dikke regenbuien en het was 10 graden dus ook niet koud voor de tijd van het jaar.

Johannes en Ida hadden zaterdags, toen het prachtig weer was, de route gepijld, omdat de weg droog was blijven de krijtkalkpijlen ook bij regen nog wel een tijdje staan en hoeven er geen bordjes te staan plus dat er een voorfietser is en bij de 14.3 km een bezem fietser. Onderweg verzorging met lauw water wat zeer op prijs wordt gesteld en na afloop de eindverzorging en heerlijke snert in het dorpshuis. De uitslagenlijsten werden vlot in het dorpshuis gebracht om ze in de laptop te zetten en konden de bloemen en waardebonnen worden uitgereikt die beschikbaar gesteld waren door Antje en Folkert van “Bij Folkert” de sportzaak voor Sneek en wijde omgeving. Antje was zelf ook bij de prijsuitreiking en kreeg alle lof voor hun sponsering van deze loop die ze zelf hebben bedacht en opgezet.

De vrijwilligers van SV Friesland moeten een aardig stuk rijden om in It Heidenskip te komen maar doen het graag, van het activiteiten van It Swaeigat waren er ook vrijwilligers die het parkeren en verkeer regelden en zorgden voor de verzorging onderweg. Voor hen was het ook afzien en dan is het mooi dat er toch nog een kleine honderd lopers deel namen waarbij Friese toppers en lopers van buiten de provincie. 17 bleven weg door het slechte weer en twee hadden een blessure.

Om 14:00 uur was de start, de meeste lopen van SV Friesland starten om 11.00 uur maar op zondag moet men rekening houden met de kerkgang en zondagsrust vandaar de start om 14.00 uur. De Gemeente SudWest Fryslân had toestemming gegeven voor deze loop.

Zodra de meesten van de 8 km binnen waren konden de prijzen worden uitgereikt en ook die van de 14.3 km kon dat op tijd plaatsvinden in de gezellig sporthal waar menig één zich tegoed deed aan de heerlijke eigengemaakte snert door bewoners van It Heidenskip en de opbrengst schonken aan het dorpshuis.

Heel mooi gebaar van Joop Lusthof 3e op de 8 km die zijn bloemen aan Sjouke Touber overhandigde, zijn vrouw Japke is vorig jaar overleden en deze bloemen zijn voor haar.

De lopers bedankten de organisatie voor het organiseren van deze 15e Oerpolderloop en Antje voor de sponsoring. Ze kregen allemaal een folder mee voor de volgende lopen van SV Friesland de eerst volgende is zaterdag 30 maart, de Molenloop op ’t Bildt in Froubuurt, start 11 uur voor de 5-10-16 en 21.1 km. een mooie testloop voor de Slachtemarathon en de eerste van de Clubcompetitie 2024. Gevolgd door de Kleine Wielenloop op zaterdag 13 april in Leeuwarden.

Ondanks het slechte weer en de opkomst van circa honderd lopers kan men tevreden terug zien op een geslaagde loop.

Janke v.d.Schaaf was er weer voor het maken van een mooie fotoreportage, ook zij trotseerde het slechte weer en stond onderweg haar best te doen om iedereen op de foto te krijgen, deze zijn gratis te downloaden vanaf de site www.svfriesland.nl en vanaf de facebooksites.

Anita en Mirjam zetten de volledige uitslagen ook op die site en op www.uitslagen.nl er was de pech dat de uitslagen er deze keer niet meteen konden worden opgeslagen en dus moest het thuis overnieuw ingevoerd worden.

De prijswinnaars.

8 km heren 1. Klaas Kroese 31:03 2. Auke Veldman 31:30 3. Joop Lusthof 33:07

8km dames 1.Hester Meijer 33:43 2.Corine Visser 37:38 3.Brit Galema 37:58

14km heren 1.Mechiel Zantema 51:43 2.Tsjomme Ozinga 54:35 3.Nasim Soliman 54:47