Marderhoekloop Oudemirdum 11-11-2023

SV FRIESLAND ORGANISEERDE EEN GESLAAGDE MARDERHOEKLOOP IN OUDEMIRDUM.

Een week na het grootste hardloopfestijn van Friesland, de Terschelling Marathon de Berenloop met 7000 deelnemers op de startlijsten, organiseert de SV Friesland, die al 26 jaar de Berenloop samen met de St.Evenemementen Terschelling organiseert, traditioneel de Marderhoekloop in Oudemirdum. Eén van de mooiste lopen van Friesland door het bosgebied Het Fonteinbos en Klippenburg Bremerwildenis in Gaasterland.
Dit jaar trof de SV Friesland het niet met het weer, de gehele week al regen en zaterdagmorgen de 11-11-2023 was het niet anders, tot aan de start 11.00 uur regen maar toen werd het droog en zelfs de zon kwam nog tevoorschijn. En werd het nog mooi hardloopweer.

De bospaden, de meesten geasfalteerd, lagen vol bladeren en door de vele regen waren die glad en was het opletten waar je liep maar het ging heel goed allemaal de EHBO had niets te doen maar goed dat ze aanwezig zijn.
De mooie routes in het bos waren door RuurdHans de Boer en Jappie Brandenburg beiden hardlopers uit Oudemirdum maar krijtkalkpijlen en bordjes uitgezet, die pijlen waren zaterdagmorgen allemaal opgelost en dus besloot men nog extra bordjes te plaatsen zodat niemand verkeerd zou lopen en RuurdHans fietste bij de 16 km voorop.
Verkeerregelaars Raymon,Neeltje en Jan zorgden er voor dat men veilig kon oversteken. Het is een veilig parkoers alleen bij de afslag naar de bossen en de oversteek Sminkewei is het druk met auto’s en is beveiliging noodzakelijk met gecertificeerde verkeerregelaars. Politie of personeel Staatsbosbeheer is niet nodig de organisatie regelt het wel.
Drie verzorgingspost met lauw water stonden onderweg voor de 10 en 16 km, Om dat is water niet steenkoud is nemen veel lopers dat aan, te koud veroorzaakt maagkrampen. SV Friesland kan altijd een beroep doen op vrijwilligers. Een vast team plus lopers die geblesseerd zijn en graag dan meehelpen en ook van andere organisaties waar de SV Friesland ook vrijwilligers levert.
De inschrijving gaat via internet en 147 hadden zich op die manier aangemeld, vanaf een uur voor de start kon dat ook in Dorpshuis It Klif dat deden nog eens 50 lopers die maakte het niet uit dat ze daarom extra moesten betalen. Bijna 20 kwamen niet aan de start om verschillende redenen sommige om het slechte weer.
Al de startnummers en tijden werden handmatig genoteerd bij de finish en werd de uitslag meteen door Anita op de websites www.svfriesland.nl en www.uitslagen.nl geplaatst. Ook de link naar de fotoreportage gemaakt door Janke v.d.Schaaf staat op de verenigingssite. https://photos.google.com/share/AF1QipP1SpOPH-iipUD1HjIubMbw6M5zcy8JBzBcPhR3HXJtT_GKLKgh-DPrGxKO0AUFzQ?key=SjV2VUFWOG9tQ2hsVGkzQXhZMFpsVTdzdUIxUEtn
Ook schrijft Jan Kooistra iedere dag wel mededelingen en verslagen op zijn facebookpagina. https://www.facebook.com/jankooistra.svfriesland
De lopers werden uitgenodigd om volgende week zaterdag 18 november mee te doen aan de volgende loop van SV Friesland. De Slachterin in Wommels over 5-10-21 km start 11.00 uur bij It Dielshuus.
Prachtige route over Kubaard en de Slachtedyk en brug uitgezet door Wietse Jonker en Ultsje Wiersma ook beide hardlopers van de SV Friesland.
Na afloop als alles weer in de bus en kar zit worden de vrijwilligers die vooraf koffie krijgen getrakteerd op een hapje en drankje in It Klif waar de lopers konden verkleden en douchen, Vrijwilligers moet je koesteren veel organisaties zitten vaak met het te kort aan deze mensen.

UITSLAGEN MARDERHOEKLOOP OUDEMIRDUM 11-11-2023 ORGANISATIE SV. FRIESLAND.
5 KM. 1e Auke Veldman Ijlst 17.00 2e Willem Miedema Achlum 18.24 3e Sytse de Vries Warns 20.24
Vrouwen: 1e Teuna Bosch Koudum 21.48 2e Anita v.d.Wal Harlingen 24.49 3e Hedwig Ydema Oudemirdum 25.03
10.2 KM :1e Michiel Hornstra Gorredijk 37.42 2e Sietse Rozema Ijlst 40.22 3e Johan Laagland Molkwerum 40.55 Vrouwen: 1e Nynke Kramer Oudemirdum 42.30 2e Sarah Tilstra Makkum 48.02 3e Francisca Groen Bakhuizen 48.03
16 KM: 1e Cees Snoek Urk 58.34 2e Sven Alkema Vlieland 59.08 3e Lieuwe Palstra Bolsward 59.26