30-09-2023 Fytrisloop De Westereen

45e FYTRISLOOP IN DE WESTEREEN TROK 150 DEELNEMERS WESPEN IN DE AANVAL OP LOPERS.

Onder prima weersomstandigheden gingen zaterdag 150 lopers van start voor hun 6.3 km-10.8 km of 17.5 km. DE meesten kozen voor de midden afstand en kregen een mooi afwisselt parkoers aangeboden door de SC Fytris en de SV Friesland

Omdat er geen doucheruimte meer beschikbaar is bij de VV Zwaagwesteinde werden er bij start en finish kleeddingtenten neergezet en men weet dat dit mogelijk is geen probleem.

Meestal heeft de EHBO niets te doen bij hardloopevenementen maar dit keer had men het wel erg druk en moesten er zelfs ambulances aan te pas komen. Onderweg op hun route bleek een wespennest te zitten met dikke wespen die werden opgeschrikt door zoveel drukte in de omgeving van hun nest en gingen tot de aanval over naar de lopers. Veel zijn er geprikt een paar in het hoofd dat was zo heftig dat de ambulance via 112 werd opgeroepen. Een van de lopers kreeg het erg moeilijk onderweg en totdat de ambulance er was bleven lopers met medische kennis bij het slachtoffer om nadat de broeders het slachtoffer hadden in hun ambulance hadden gelegd verder gingen lopen naar de finish. Zo gaat dat bij het hardlopen.

De gemeente is ook gewaarschuwd maar de verdelger zit in het buitenland en zal maandag ingrijpen nu maar hopen dat er niet veel mensen langs komen.

Voor de start Vertelde Tiny Wouda van SC Fytris wat de lopers konden verwachten en kunnen genieten van de omgeving, dat er wespen onderweg zaten wist zij ook niet. Maar vol lof van de lopers.

Verder hebben de lopers genoten van de mooie omgeving en bedankten de verkeerregelaars en vrijwilligers voor hun inzet. Route was duidelijk aangegeven en bij iedere afstand een voor en bezemfietser. Waterposten onderweg en na de finish warme bouillon, vruchtendrank, water en fruit.

Zanger Syb v.d.Ploeg was er ook nu weer bij, hij organiseert volgende week zaterdag 7 oktober de Hurdrindei in zijn dorp Kubaard, jaren niet geweest nu weer de draad opgepakt. Ook dat is een mooie loop.

Al de nummers en tijden werden handmatig opgeschreven en komen morgen op de site van SV Friesland en SC Fytris. Ook de fotolinks komen daar op. RTV NOF was ook aanwezig, Sake Beerstra is er ook al jaren bij om mooie foto’s te maken.

Natuurlijk was er ook nu weer leverworst van KROON de sponsor die dit ieder jaar beschikbaar stelt voor iedere loper en al de vrijwilligers.