Leijenloop Opeinde

250 deelnemers op de 23e Intersport Evink Leijenloop te Opeinde

Zaterdag 20 juni vond in het Friese Opeinde de 23e Leijenloop plaats. Ongeveer 250 deelnemers meldden zich voor de diverse afstanden waaronder de hoofdafstand, de halve marathon. Ondanks het toenemende aantal loopevenementen is het deelnemersveld van deze klassieker groeiende, mede dankzij de grote opkomst van de Loopgroep Hugo Veenker. Het traject om het meer de Leijen wordt alom gewaardeerd als een schitterend parcours. Maar liefst zestig plaatselijke vrijwilligers maken dit jaarlijkse evenement mogelijk. De voorspelde regenkans kwam gelukkig niet uit. Wel was er behoorlijk veel wind. Deze editie van de Intersport Evink Leijenloop werd weer mede mogelijk gemaakt door SV Friesland, maar ook de sponsoren pakten dit jaar groots uit voor de deelnemers.

Klik hier voor alle uitslagen

Wedstrijdverloop halve marathon
Vanaf de start nam Jan Scheenstra meteen de koppositie in, achtervolger was Eelco Hoogeveen. Achter deze twee vormde zich een groepje van zes lopers, waaronder Saco Hemstra, Huib-Jan Imbens en Pieter-Jan Kooi. Na ongeveer 9 km had Scheenstra een voorsprong van 3 minuten op Hoogeveen. Halverwege het parcours werd het achtervolgende zestal uit elkaar getrokken. Waarbij Saco Hemstra uiteindelijk beslag kon leggen op de derde klassering. Bij het passeren van het 16 km punt had Jan Scheenstra al 5 minuten voorsprong op zijn achtervolger; Eelco Hoogeveen. Scheenstra wist zijn voorsprong te behouden tot in Opeinde en finishte in een tijd van 1:15:08.
Bij de dames op de halve marathon eindigde de winnaar van verleden jaar, Sandra van Strien, nu als tweede. De overwinning in deze 23e editie ging naar Marleen Lubbers in een tijd van 1:28:03. Van Strien deed zeven minuten langer over de 21,1 km. Kim Roelofs uit Appeldoorn, eindigde als derde op geruime afstand in een tijd van 1:44:58.

Winnaars 12 km
Op de 12 kilometer was er een bijzondere winnaar: Naol Beritie afkomstig uit Leeuwarden. Hij liep zijn eerste wedstrijd en verbrak op 14 seconden na bijna het parcoursrecord. Op ruime afstand werd hij gevold door Sjirk Dotinga uit Norg. Als derde eindigde Klaas Haijema uit Buitenpost in een tijd van 48 minuten rond. Bij de vrouwen won Bettie Agricola uit Goingarijp in 53:36. Ruim 5 minuten achter Bettie waren drie kandidates verwikkeld in de strijd om de tweede en derde plek. Willemien Zandberg trok aan het langste eind en veterande Minke Oord eindigde verdienstelijk op de derde plek. De geroutineerde Jouster had nog 16 seconden over op Minke Kooistra.

Wâldpieken op het podium bij de 5 km
Op de 5 kilometer ging de winst naar korfballer Johan Hoogeveen uit Drachten. De nummers 2 en 3 kwamen ook uit de gemeente Smallingerland: Jouke Posthumus uit Rottevalle en Hielke Knippels uit Opeinde werden resp. 2 en 3. Bij de dames ten slotte ging het eremetaal naar Trudy Veenstra uit Surhuisterveen. Ook bij de dames viel een korfbalster in de prijzen, Myrthe Heres uit Rottevalle eindigde als 2e. Yasmin de Groot uit Nietap eindigde als 3e.