Bulleloop 2009

PITTIGE BULLELOOP IN LEKKUM

Sportvereniging Friesland had woensdagavond 24 juni de Bulleloop in Lekkum op het programma staan. Duco Zijlstra , zelf een fanatieke loper, organiseert in zijn woonplaats Lekkum met 20 vrijwilligers deze loop. Zaten ze anders in mei, nu was gekozen voor juni omdat in de maand mei de loopkalender wel erg vol was en ook de wandelvierdaagse in die periode georganiseerd wordt.

Klik hier voor de foto’s van Jouke Valk

Klik hier voor de foto’s van Humphrey Paap

Klik hier voor een prachtige video reportage

Nieuwe route
Gevolg was wel dat nu een heel andere route gekozen moest worden. Bij de oude vertrouwde routes richting Cornjum en Jelsum gaat men twee maal over de Ee-brug. Deze brug staat in juni ’s avonds vaak open. Duco is er in geslaagd een heel mooie route te vinden over paadjes waar de meeste lopers nog nooit waren geweest. Het kostte de organisatie wel veel meer moeite om deze nieuwe routes uit te zetten. Je kwam er ontelbaar veel veeroosters tegen, te veel om allemaal af te dekken, maar bij de bredere roosters moest dat wel. De roosters werden met rubberen deurmatten bedekt maar die waren te slap.

Warm en stevige wind
De weersvoorspelling was hoge temperaturen, dus zorgen voor genoeg waterposten onderweg. Na de finish was er ook voldoende warm en koud vocht verkrijgbaar bij de verzorgingswagen van SV Friesland. Er stond toch nog een flink windje dat was te merken bij het opzetten van de start- en finishboog en de tenten die bij de kantine werden geplaatst.

Grote deelname
270 deelnemers schreven zich in. De meesten kozen voor de 9 km route. De eerste kilometers gingen over een smal betonpaadje langs de Ee door het open weiland tegen de wind in en over bruggetjes met de genoemde veeroosters. De deelnemers kwamen er dus direct achter dat dit  een pittig stukje lopen zou worden, maar konden genieten van de mooie omgeving. De meeste lopers waren lid van SV Friesland en ook de Loopgroep Leeuwarden was met een grote ploeg aanwezig.

De uitslag van de snelste lopers

17 km
1. Eelco Hoogeveen Blije 1.06.01                    2. Tjerk Bruinsma Makkum 1.08.36
3. Johannes v.d.Veen Leeuwarden 1.08.47   4. Otto de Boer Leeuwarden 1.09.04