Leens

Er worden, met name in de weekenden, steeds meer wedstrijd- en prestatielopen georganiseerd in Nederland. Dat geldt ook voor de marathonafstand. Iiedere week is er wel één en anders even over de grens naar Duitsland waar nog meer marathons op de kalender staan dan in Nederland. Zaterdag 15 november stond de Marathon van Leens op de loopkalender.

Na een periode dat men als Stichting Duursport Leens de Leenster Lus organiseerde als onderdeel van het loopcircuit Groningen was er een tijdje geen loop meer in Leens. Toen ontstond het idee om een marathon in dit Groningse dorp te organiseren, immers Ineke Scheffer woont hier en zij loopt wekelijks een marathon en heeft er nu 259 op haar naam staan unieke marathonvrouw in Nederland.

Er werd contact gezocht met SV Friesland waar Ineke lid van is en deze actieve loopclub was bereid hen te helpen bij de organisatie. Ook werd de hulp gevraagd van Ronald en Sjoerd Slaaf die de Drents Friese Woldrunners vormen en ook heel veel marathons organiseren, deze wilden ook meehelpen immers Jan en Irma Scheffer helpen ook altijd bij hun marathons. Er werd nog een datum gevonden op de volle loopkalender, veertien dagen na de marathon op Terschelling was een gunstige datum, een weer voor de Zuiderzeemarathon van Urk naar Zwolle.

De derde marathon van Leens werd zaterdag één met de meeste voorinschrijvingen, meer dan 100 waarvan een 60-tal voor de halve afstand. De te lopen route bestaat uit ronden van 7 km over mooie rustige landwegen met weinig of geen verkeer. Daar waar wel verkeer is staan verkeersregelaars.

Op het 7 km-parcours twee verzorgingsposten waar genoeg eten en drinken verkrijgbaar is.

KANSHEBBER VOOR HET GOUD STAPT OOK UIT DE RACE

Rode kruis en EHBO waren aanwezig zodat deelnemers die eventueel in de problemen zouden komen onderweg opgevangen konden worden en medisch begeleid door ervaren mensen. Van de 40 gestarte marathonlopers haalden 30 de finish, de anderen stapten voortijdig uit.

Albert v.d.Ziel uit Berlikum was de grote favoriet, hij had zich goed voorbereid en iedereen had verwacht dat deze paprikateler van SV Friesland wel zou winnen.

Echter in de voorlaatste ronde kwam hij in de problemen, door een te snelle eerste helft van zijn race. Toen de wind draaide en aanwakkerde kwam de man met de hamer en was het verstandig om de strijd te staken.

Jammer maar er komen nog genoeg lopen om zich te bewijzen, Dieter Rolfes uit Twist won in 2.55.15 voor de SV Frieslandatleet Eelco Hoogeveen uit Blije 2.55.56 en Sven Peemoller Oldesloe 3.10.46

Aaltje Perdok uit Norg won bij de vrouwen in 3.57.55 voor Ineke Scheffer Leens 4.05.04 (haar 259ste marathon) en Merete Sandberg Duitsland 4.33.23

De halve marathon werd gewonnen door de plaatselijk favoriet Gerben Vermey in 1.20.15 voor Hilko Doesburg Eibergen 1.20.31 en Jarno v.d.Veen Assen 1.24.56

Snelste vrouw was Evelien Hoogendoorn Groningen atletiek 1.36.34 voor Adri Wieringa Ulrum 1.40.31 en Simone Binnema in 1.44.28

“Winnares” Berenmarathon Terschelling zaterdag aan de start in Zuiderzeemarathon

Komende zaterdag 22 november zullen er zo’n 150 deelnemers klaar staan voor de Zuiderzeemarathon van Urk naar Zwolle. Bij deze deelnemers ook de snelste vrouw van de Berenloop 2008; Claudia Wesselman uit Nieuw Vennep en uitkomend voor SV Friesland. Ze zal in deze wedstrijd starten als wedstrijdloopster samen met clubgenoot Ineke Scheffer.

Bij de mannen staat ook Saco Hemstra uit Weidum aan de start met clubgenoot Edsel Sambro.

Ook een pittige marathon met lange rechte en open landwegen. De weersomstandigheden hebben hier veel invloed op de prestatie. Vorig jaar stonden er 190 deelnemers aan de start.

SV Friesland organiseert zelf deze zaterdag de Slachterin over een halve marathon in Wommels.