Leens

MARATHONLOPERS KONDEN GENIETEN IN LEENS

In Noord Nederland worden jaarlijks een 20-tal marathons georganiseerd. De Berenloop op Terschelling is veruit de grootste met ruim 600 deelnemers op de voor hardlopers tot de verbeelding sprekende afstand van 42,2 km. Maar er zijn hier in het Noorden nog een 20-tal kleinere marathons waar vaak zo’n 30 deelnemers aan de start staan.

In het Drentse Diever organiseert de Stichting Sport Promotie Diever samen met SV Friesland jaarlijks drie marathons. Zaterdag 5 december bijvoorbeeld de Diever Boscrossmarathon; de zwaarste en waarschijnlijke de enige crossmarathon in Nederland.

De marathon in Leens werd voor de 4e keer georganiseerd. Jan, Ineke en Irma Scheffer zijn hier de organisatoren. Ineke is de enige vrouw in Nederland die meer dan 300 marathons heeft volbracht. De marathon van Leens kent een parkoers van ruim 7 km geheel autovrij en met twee verzorgingsposten onderweg. Hier konden de lopers vocht en energie bijtanken in de vorm van Coca Cola, sportdrank, thee, water, fruit, ontbijtkoek, peperkoek en zoute koekjes (tuc). De organisatie heeft ook veel aandacht voor veiligheid. Er stond weer voldoende Rode Kruis en EHBO paraat en ondanks het autovrije parcours worden verkeersregelaars ingezet.

Dit jaar stonden er 120 deelnemers aan de start, 80 voor de halve en 40 voor de hele marathon. Deze deelnemers kwamen uit Noord Nederland maar ook enkelingen uit de rest van Nederland, Duitsland, Engeland en België. Ze konden genieten van het parkoers en de verzorging en de gezellige door- en binnenkomst. Na de start verdwenen de deelnemers in de mist, maar al snel kwam de zon tevoorschijn en was het nog meer genieten. Enkelen vonden de hele volbrengen te veel en stopten na de halve marathon.

Voor de snelste drie op de hele en halve marathon, bij waren er bekers die direct na de finish werden uitgereikt door racedirecteur Jan Scheffer.