Kerstloop Froubuurt

HARDLOPERS GENOTEN VAN WINTERSE KERSTMOLENLOOP IN FROUBUURT

Zondag 2e Kerstdag organiseerde SV Friesland op het Bildt de Molenloop vanuit sportcentrum de Buurfrou  in Froubuurt.

Vorig jaar had men te kampen met dooi die het onmogelijk maakte om langs de Leijstervaart te lopen en ook de oude spoorbaan was spiegelglad omdat de sneeuw was gesmolten en een ijslaag tevoorschijn kwam.

Nu waren de omstandigheden beter. Jan v.d.Hoek en Jan Kooistra waren al een paar keer het parkoers langs geweest en concludeerden dat de loop kon doorgaan over het parkoers langs de Leijstervaart en anders het alternatief over de weg.

Heel veel Kerstlopen werden afgelast maar in Froubuurt kon deze doorgaan. Er viel nog wat sneeuw wat juist gunstiger was voor de te lopen route. Prachtig gezicht over het Bildtse land en de lopers genoten en waren de SV Friesland dankbaar dat ze deze loop organiseerden.

122 deelnemers aan de start, uit het gehele land waren er loopliefhebbers naar Het Bildt gekomen. Het was dan ook druk bij het sportcentrum waar genoeg parkeerruimte was en de organisatie de verwarmde tenten plus verzorgingswagen kon neerzetten. Wijtse Breidenbach was uit Zwolle gekomen om tijden en nummers te noteren en de andere vrijwilligers zorgden er voor dat iedereen veilig kon lopen, warm water werd hun onderweg aangeboden en na de finish was er bouillon, sportdrank en fruit.

In de Buurfrou was er kleed- en warme douchegelegenheid en snert voor de liefhebbers. Een gezellig samenzijn na een heerlijke maar pittige loop door de losse sneeuw. Jan v.d.Hoek had de route goed gepijld met gele kalk op de sneeuw en DJ Chris uit Sint-Anna zorgde voor een muziekhaal onthaal bij binnenkomst.

Vrijdag op Oudejaarsdag organiseert  SV Friesland nog een cross in het Leeuwarderbos en kunnen zij dit jaar ook afsluiten. Ze waren dit jaar betrokken bij 63 loopevenementen in Noord Nederland. Terecht dat zij zich de actiefste en grootste loopvereniging van het Noorden mogen noemen en de beloning, Sportstimuleringsprijs 2010 van de provincie Friesland is voor deze club uit Sint-Jabik.

15 km. 1.Gerard Hoogeveen Bolsward 1.04.08  2.Jan Wierstra Sint-Anna 1.15.56  3.Andries Koenen Heeg 1.16.11  Snelste vrouw Marijke Terpstra Stiens 1.18.40

Albert v.d.Ziel won de 10.9 km in 45.42 voor Tjerk Bruinsma Makkum 46.59 en Klaas Stielstra Stiens 48.36  Snelste vrouw Dineke Dankert Sint-Anna 57.51

5 km. 1.Bram Kielman Grou  21.44  2.Duco Zijlstra Lekkum 24.28  3.Robert v.d.Plaats Harlingen 26.01  snelste vrouw Janet Osinga  Berlikum  26.05

Klik hier voor de foto’s van de Kerstloop in Froubuurt foto’s Janneke v/d Schaaf