Oudejaarsloop Marrum

Winterse oudejaarsloop Marrum

STELLINGWERF EN KASSENBERG WINNEN 33e OUDEJAARSLOOP MARRUM

Vorig jaar moest de Oudejaarsloop in Marrum worden afgelast vanwege winterse omstandigheden. Dit jaar had de gemeente het parcours ruim vooraf extra gestrooid en bleef de sneeuw weg die Piet Paulusma in de vooravond nog voorspelde. De sneeuwruimers hoefden niet in actie te komen en de zoutstrooier deed zijn werk om de toch her en der aanwezige gladde stukken op te lossen.
Hier de foto’s van de Oudejaarsloop 2010 Janke v/d Schaaf.

Hier de uitslagen van de oudejaarsloop 2010

Al 33 jaar wordt deze klassieker georganiseerd door de VV Marrum en al vele jaren is SV Friesland medeorganisator. Gerrit en Saapke van der Veen waren eind jaren ‘70 vanuit Zaandam in het Friese Marrum komen wonen en gingen hier samen met de voetbalvereniging in de winterstop deze hardloopwedstrijd organiseren. Veel toppers uit het Noorden maar ook uit de rest van Nederland stonden hier al eens aan de start. De aantallen lopers varieerden. De laatste jaren zijn dat er rond de 250 deelnemers. Zo ook deze 33e editie met alleen al op de halve marathon 113 mannen en vrouwen.

Een paar Groningertoppers waren naar Marrum gekomen om het tegen de Friezen op te nemen. Dankzij de vele sponsoren was er een aantrekkelijk prijzenpakket samengesteld. Lopers van over de Afsluitdijk hadden ook belangstelling maar konden niet komen door de sneeuwoverlast die hun parten speelde.
Er kon gekozen worden uit 5.4-10.8 en een halve marathon die precies is opgemeten met de Jounes Countermethode. De 5.4 en 10.8 bestond uit één en twee ronden, aantrekkelijk voor het publiek en ook fijn voor de lopers zijn doorkomst door het dorp.
40 vrijwilligers kregen deze week een verkeersinstructie van politieman Peter Ritsma. Veel vrijwilligers doen het al meer dan 20 jaar, dus die weten hoe het werkt bij de kruispunten en verzorgingsposten.
Op de drie verzorgingsposten werden de lopers lauw water aangereikt en na de finish werden ze verwend met hete bouillon, thee, multivruchtendrank en fruit. Het was goed vertoeven in de tent met terrasverwarming. Het start en finish gebied was fleurig aangekleed met de sponsorenvlaggen en spandoeken. SV Friesland had de start/finishboog opgezet en Jan Kooistra was de speaker dit met volle tevredenheid van de lopers, ze hadden hem gemist op Ameland en lieten dit dan ook weten.
Het chantykoor de Slikstappers uit Blija verzorgde een optreden tijdens de loop de sportwethouder Jaap Hijma tevens vrijwilliger van de VV Marrum gaf de startschoten. Cisca en Sytse Wetting verzorgde de uitslag die door Wietse Breidenbach waren genoteerd.
Jan Venhuizen Smilde werd 4e in 1.16.44 voor Jan Albert Veenema Sneek 1.19.19 en Douwe Nauta 1.20.03 en Eelco Hoogeveen Blija 1.20.05 Albert v.d.Ziel Berlikum 1.20.14 Harry Wiersma Blija 1.20.20
De 10.8 km won de SV Frieslandatleet Remco Bijlsma Cornjum 37.41 bij de vrouwen was Liesbeth Adrea Lionitas de snelste 48.14