Fytrisloop Zwaagwesteinde

SIEP V.D.PLOEG GAF STARTSCHOT EN LIEP ZELF MEE IN FYTRISLOOP ZWAAGWESTEINDE

Al weer voor de 30e keer werd in Zwaagwesteinde de Fytrisloop georganiseerd. De organisatie en de hardlopers troffen het met de gunstige weersomstandigheden. De Fytrisloop wordt altijd gehouden één week voor de Wintertriatlon in Assen en twee weken voor de Berenloop Terschelling.

Er zijn in de loop der jaren veel prestatielopen bij gekomen in het Noorden. Zo was er dit weekend een loop op Schiermonnikoog. Verder was er het clubkampioenschap van AV Heerenveen in Oranjewoud met het Woutersbergjeloop en waren er lopers naar de Tautenburglauf in Duitsland. Zondag was er dan de Uurloop in Leeuwarden. De Groningers en Drenten gingen zaterdag naar de Zuidlaardermarktloop en naar de Herfstcross in Veenhuizen.

Met 210 deelnemers aan de start mocht de organisatie van de Fytrisloop best tevreden zijn.

Een prachtig parkoers door natuurterrein en prima aangegeven met bordjes en voorfietsers. Prima verzorging onderweg en bij de finish een koek-en-sopietent waar van alles was te nuttigen. Gezeten op de krukjes kon men dan ook even nagenieten van deze mooie loop.

Vlak voor de start werd Keimpe Roedema een geldbedrag van € 500,- aangeboden door een bestuurslid van de plaatselijke Lionsclub. Dit bedrag is bestemd voor het goede doel dat de organisatie van de Slag om é Mar uit Burgum heeft bepaald. Deze mensen helpen ook mee in de organisatie van Zwaagwesteinde. Dit bedrag wordt aangevuld met de opbrengst van de Fytrisloop en wordt verdubbeld door De Wilde Ganzenorganisatie.

In de kantine van de VV Zwaagwesteinde werden de lopers welkom geheten en ingeschreven door Josefien en Johan Kooistra, die iedere deelnemer tijdig hadden voorzien van startnummers. Bij de start was alles gereed voor het startsein. Bij de finish stonden tenten voor de juryleden Jan en Irma Scheffer en speaker Jan Kooistra. In de andere tent de verzorging en een plaats waar het droog bleef mocht het gaan regenen. Alles was gezellig aangekleed en gereed voor een succesvolle loop.

Siep v.d.Ploeg, de bekende zanger van De Kast en geboren in Zwaagwesteinde, mocht het startschot lossen. Siep liep ook mee, samen met zijn broer Jacob v.d.Ploeg, eens een heel bekende triathleet.

Genoten hebben de lopers van die mooie maar pittige route en het mooie weer. Om de 5 km stonden posten met water en dat was ook wel nodig met dit dorstige weer. Aan de finish werden de deelnemers verwelkomd door de speaker.

Alle deelnemers kregen leverworst mee van Kroon Leverworst Zwaagwesteinde.

Harry Wiersma uit Blija won de 20 km in 1.19.22 voor plaatsgenoot Eelke Hoogeveen 1.20.03 en Otto de Boer Leeuwarden 1.21.28 Daan v.d.Geest Stiens 1.23.18 en Jasper Keizer St.Annapar. 1.24.30

Snelste vrouw was de enige vrouw die meeliep op deze afstand Ineke Scheffer uit Leens 1.54.11. Een bijzondere vrouw, zij is de enige vrouw in Nederland die 250 marathons heeft gelopen en afgelopen week maar liefst drie marathons liep in Drenthe.

Henk Sikma Zwaagwesteinde won de 15 km 1.02.27 voor Jouke Jorritsma Drachten 1.07.02 en Richard v.Veenendaal Langezwaag 1.10.50

Snelste vrouw was Doetie Flootman Damwoude 1.20.11 voor Minke Kooistra Dokkum 1.20.56 en Janke Douma Ternaard 1.21.38

11.1 km deze afstand werd gewonnen door Alphayo Sambu Dokkum 40.37 voor Roelof Buryhoorn Wijtgaard 44.42 en Hans Westra Zwaagwesteinde 45.17 Bouke de Roos Burgum 45.51 en Herman Regnerus Marrum 46.07

Snelste vrouw Brenda de Jong Drachten 50.31 voor Nienke Baijs Surhuisterveen 1.01.03 en Ytsje Kingma Veenwouden 1.02.39

De 6.4 km. was voor Lammert v.d.Ploeg Zwaagwesteinde 24.14 voor plaatsgenoot Oane v.d.Heide 24.59 Jacob v.d.Ploeg Damwoude 26.00 broer Siep had 34.53 nodig.

Snelste vrouw was Roos Boersma uit Garyp 34.39 voor Annie Smid Zwagerbosch 35.40 en Ingrid Woudwijk Dokkum 36.09

Julien v.Dijk won de 2.6 km 13.33 voor plaatsgenoten Alex de Vries 15.14 en Virag Szijarto 15.18 zij was het eerste meisje.