Golleloop Wirdum 03-07-2021

SV FRIESLAND ORGANISEERDE EERSTE LOOP NA CORONACRISIS DE GOLLELOOP IN WIRDUM

Ook nu net als na de eerste golf besmettingen mocht SV Friesland na 1 juli weer gaan starten met hun prestatielopen en dat zijn er 10 tallen die ze in de kalender van www.svfriesland.nl hebben gezet. Met protocollen van de gemeenten en atletiekunie waren de vergunningen aangevraagd van de vele lopen die de SV Friesland organiseert en na heel veel geschrijf en gebel met de instanties kreeg organisator Christiaan Valk de toestemming om de lopen te organiseren.

Zaterdag 3 juli was het dan zover, de Golleloop in Wirdum, Huib Jan Imbens is hier het boegbeeld en regelde de accommodatie Dorpshuis De Golle, vrijwilligers samen met vrijwilliger coördinator Herman Hoekstra, zette het parkoers uit samen met Willem van Zutphen en zijn vrouw Afke Brandenburg nam de EHBOtaak op zich. Huib Jan werd door de organisatie na afloop bedankt vergezeld met een bos bloemen.

De start en finish was gepland naast het dorpshuis waar de toiletten en douchen beschikbaar waren voor de vrouwen en de mannen konden bij de VV WWS terecht. De secretariaat/verzorgingskar stond op het plein waar de deelnemers hun startnummer op konden halen en nainschrijvers hun formulieren zoals inschrijf en gezondheidsverklaring konden inleveren. De herinneringsmedaille kregen ze meteen mee. Na de finish konden ze hier vruchtendrank, water en bouillon krijgen en daar werd gretig gebruik van het gemaakt. Het was heerlijk hardloopweer maar wel dorstig weer daarom stonden er onderweg twee waterposten waar men nu nog zelf het bekertje water uit het rek moest pakken omdat aangeven nog niet is toegestaan. Verkeeregelaars stonden op plekken waar autoverkeer de autoluwe looproute kruiste. Omdat er een weg was opgebroken had HuibJan voor een alternatieve route gekozen dat wel 2 km langer was maar goed in de smaak viel bij de lopers en vroegen deze route voor volgend jaar ook aan te houden.

Om 11 uur was de start, HuibJan hete iedereen welkom en vroeg een ogenblik stilte in verband met het overlijden van Josefien Kooistra-Zeeders die op 15 maart was overleden. Zij is de mede oprichter samen met haar man Jan van de SV Friesland en meer dan 40 jaar actief bezig geweest in de organisatie. In de LC werd ze dan ook genoemd als hardloopmem van de SV Friesland. Na nog enkele mededeling nam Herman Hoekstra het woord bedankte al de vrijwilligers, zonder hen geen loop, en wees hen er op dat oversteken moet bij de verkeerregelaar en niet er voor of er na.

Voor de start werden Djurre en Janke v.d.Schaaf ook gefeliciteerd , zij waren 2 juli 50 jaar getrouwd, beiden verzorgen vaak de fotoreportages van de lopen en nu was mooi de gelegenheid hun in de bloemetjes te zetten en bedanken voor hun inzet.

Meer dan 200 lopers gingen van start de meesten uit de omgeving maar ook van buiten de provincie, dit is een mooi aantal en komende woensdagavond bij de 2e loop, de Bulleloop in Lekkum verwacht men nog meer lopers, deze start om half acht en Duco Zijlstra is hier de man die de organisatie op zich neemt. Dank zij dit soort mensen kan de SV Friesland zoveel lopen op verschillende plaatsen organiseren. Bij start en finish staan nog wel ontsmettingsmiddelen op de tafels, één van de dingen die in het protocol staan. Na het toetersignaal ging men van start, het was genieten en de lopers waren dan ook vol lof over de te lopen route en verzorging, een pluim voor SV Friesland.

DE uitslagen staan al op de site www.svfriesland.nl/uitslagen en ook die van de voorgaande jaren vind men op deze pagina’s terug. De jury Roelie v.d.Ziel en Thijs Hofstra hadden al de nummers en tijden opgeschreven en Christiaan Valk deze verwerkt in het uitslagenprogramma.

UITSLAGEN Golleloop Wirdum 3 juli 2021

1 KM: 1e Esther Greenwoud Wirdum 5.11 2e Jildou Rijp Wirdum 5.16

4.5 KM: 1e Rob Vijver Leeuwarden 15.20 2e Klaas v.Heeringen Hardegarijp 16.43 3e Jappie Doller Oosterwolde 17.13 4e DouweJan Krol Mantgum 18.02 5e Jan Klooster Drachten 19.42 Vrouwen: 1e Corine Visser Leeuwarden 21.47 2e Jente Leeuwangh Hempens 21.52 3e Jannah Leeuwangh Hempens 21.56 4e Simone Westerbeek Heerenveen 22.19  5e Evelien Snitker Leeuwarden 26.23

8 KM: 1e Floris Boonstra Leeuwarden 28.48 2e Ricardo Papa Leeuwarden 31.52 3e Arjen Boonstra Leeuwarden 33.18 4e Catrinus Vroom Hijum 33.29 5e Gerald Hoogeveen Bolsward 33.44 Vrouwen: 1e Jidith v.d.Meer Dronryp 35.02 2e Melissa Papa Leeuwarden 38.05 3e Lucia v.d.Bijl Bolsward 41.01 4e Sandra v.d.Meulen Hallum 42.10 5e Wilma Hemstra Weidum 45.37