07-07-2021 Bulleloop Lekkum

OOK DE TWEEDE LOOP DE BULLELOOP LEKKUM  VAN SPORTVERENIGING EEN SUCCES.

Afgelopen zaterdag mocht de SV Friesland weer een prestatieloop organiseren na 9 maanden door de coronacrisis niets te mogen doen, zelfs geen clubloop zoals dat vorig jaar nog wel mocht.  Maar nu het wel weer mag stond zaterdag de Golleloop in Wirdum op de kalender en trok ruim 200 deelnemers. Veel goede reacties gekregen van de lopers. Die waren blij dat ze weer los mochten met hun hobby, hardlopen is een sport voor iedereen.

SV Friesland heeft een persoon als Christiaan Valk die zelf een evenementen bedrijf heeft en kleinzoon is van Josefien en Jan Kooistra die de SV Friesland ruim 40 jaar geleden hebben opgericht en waar hij veel werk voor verzet. Hij heeft het professioneel aangepakt, met protocollen en contact met de gemeentes en atletiekunie wist hij het te realiseren om toen het een paar maanden mocht van Juli tot oktober 15 loopevenementen te organiseren pro corona proef.

Zo moeten de lopers zich van te voren in schrijven via www.svfriesland.nl en moeten een gezondheidsverklaring invullen en die meenemen naar de start van een loop. Bij de start staat de secretariaats/verzorgingswagen die volgens de regels is ingericht en vanuit deze wagen worden de startnummers uitgereikt nadat de gezondheidsverklaring is gecontroleerd. 90% van de lopers doet dit zo, dat inschrijven kan tot 24 uur voor de start, voor wie die dat niet lukt mag thuis het inschrijfformulier plus gezondheidsverklaring invullen en die in de wagen inleveren en het inschrijfbedrag via de pin te voldoen.  Bij de wagen staan ontsmettingsmiddelen en de ingang is zo ingericht dat men gemakkelijk de 1½ meter afstand kan bewaren, daar wordt ook op toegezien door de organisatie. Na het volbrengen van de loop kan men bij deze wagen het startnummer inleveren, een medaille ontvangen als daar voor is betaald en kan men een beker groentebouillon, vruchtendrank of water krijgen. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.

Woensdag 7 juli was al weer de tweede loop nu de Bulleloop in Lekkum waar Duco Zijlstra, zelf ook loper, het boegbeeld is. Hij zet het parkoers uit, dwars door de weilanden over voetpaden met daartussen in veeroosters waarvan de meesten even worden afgedekt met een roostermat zodat de lopers die gemakkelijk hardlopend kunnen overbruggen. Peilt de route met krijtkalkpijlen en bordjes en zet een stuk grasberm af waar geen auto’s mogen parkeren. Voor de lopers is het echt genieten. Vrijwilligers staan onderweg op een drinkpost waar de lopers zelf een bekertje water uit het rek moeten pakken omdat aangeven niet nog mag. Vereerregelaars zorgen er voor dat de lopers veilig kunnen oversteken. SV Friesland heeft heel veel materieel beschikbaar om een goede en veilige loop te kunnen organiseren.

De start en de finish was woensdag op het sportveld van de KV Reitsje Him welke kaatsclub de volledige medewerking  verleend, en op het veld is voldoende ruimte om de 1½ in stand te houden. Dank zij het mooie zonnige weer was het dan ook niet erg om even een tijdje in de rij te staan om zich te melden, de meesten komen tot een half uur tot kwartier voor de start en dan is het even druk, dat werd opgelost om de gezondheidsverklaringen in de rij al te controleren en in te nemen.

Om half 8 was de start van de 215 deelnemers, een prachtig gezicht hoe men ook nu afstand bewaarde. Duco fietste zelf bij de 17 km lopers voorop en dankzij de goed uitgezette route hoefde men niet verkeerd te lopen al was dat door de laagstaande zon extra opletten geblazen. Veel lopers komen ieder jaar terug dus kennen de route wel, maar nu waren er heel veel nieuwe bij zelfs uit Groningen, Drenthe en van nog verder. Maar wil zo graag lopen en de SV Friesland bied hen de mogelijkheid.

Zo is zaterdag 10 juli de Halve Marathon in Bovensmilde en de zondags de Ronde van Stiens die start uit de SV Frieslandloods aan de Seefugel op het industrieterrein Middelsee in Stiens.

Jan v.d.Hoek bestuurslid van SV Friesland overhandigde na afloop organisator Duco Zijlstra een boeket bloemen als dank voor zijn inzet voor deze loop en bedankte al de andere vrijwilligers voor hun medewerking.   De 80 jarige Willem Huizinga uit Hallum kreeg ook een aardigheidje bij de finish als oudste deelnemer. Janke v.d.Schaaf en Tjeerd de Jong maakten de fotoreportages.

De uitslagen:

5.6 KM: 1e Martijn Toering Tjalleberd 20.53 2e Jeroen Schorning Heerenveen 21.48  3e Ameri Alameri Groningen 22.02 4e Johan Bekema Bolsward 24.11  5e Timo Schraa St-Anna 24.48 Vrouwen: 1e Ilona Hoeksma Heerenveen 23.23  2e Kim Dekker St.-Anna 28.18 3e Corrie Meijer Leeuwarden 32.06 4e Jolanda Muizer Leeuwarden 31.07 5e Bregtje Bergema Feinsum 32.25

10 KM: 1e Victor Plomp Leeuwarden 38.05 2e Jan Germ Looijenga Oenkerk 38.22  3e Henk Bos Tjalleberd 38.30  4e Douwe Schaafsma Damwâld 38.42 5e Marco Leeverink Leeuwarden 40.21 Vrouwen: 1e Dorian v.d.Burg Haarlem 45.11 2e  Minke Hell Suwald 46.49 3e Sandra v.d.Meulen Hallum 51.26 4e Jannie Jilderda Damwâld 51.35 5e Ria Leeverink Bolsward 51.47 6e Dianne Pijl Dronryp 53.24

17.6 KM: 1e Wilco Kooistra Leeuwarden 1.03.55 2e Guido v.d.Boogaard Leeuwarden 1.04.14 3e Sander v.Hoorn Leeuwarden 1.13.55 4e Simon van Middelaar Leeuwarden 1.14.02 5e Peter Sibma Garyp 1.16.46 Vrouwen: 1e Gerda van Klaarbergen Leeuwarden 1.26.33 2e Carin Hoekstra Leeuwarden 1.50.41