8e Brinkloop Diever 2011

8e HENK TEN HOOR BRINKLOOP IN DIEVER MET MINDER DAN HONDERD DEELNEMERS.

Veel vakantiegasten zijn naar huis omdat de scholen elders in het land weer zijn begonnen.
Ook zijn er die de regen en de nattigheid zat zijn en vroegtijdig naar huis zijn gegaan.

Gelukkig zijn er voor de organisatoren van de Henk Ten Hoor Brinklopen zijn er heel veel lopers uit de omgeving Diever die ook hardlopen en zo stonden er toch nog 94 deelnemers aan de start. Wat minder Friezen, deze lopen de andere dag in Harlingen waar SV Friesland de Visserij dagenloop organiseert.

De weersberichten waren droog weer in de avond en dat klopte ook, het zonnetje kwam er bij maar dat zorgde voor een benauwde luchtvochtigheid en was het dus zweten. De verzorgers met water en sponzen hadden het behoorlijk druk maar het is heel dankbaar werk en ze werden dan ook na afloop bedankt door de lopers.

Eltjo Noortman van de Gemeente Westerveld mocht dit keer het startschot lossen.

Bij de deelnemers twee noordelijke toppers, Jan Stuursma uit Sappemeer en Ben Stellingwerf  Onderdendam, twee jongens die al veel prijzen wonnen in het Groninger loopcircuit en Ben won vorig jaar de Glazenstadloop in Berlikum welke dit jaar op 10 september wordt georganiseerd door de SV Friesland en de gezamenlijke tuinders.

De parkoers en seizoensrecords konden ze niet verbreken, dat was de reden van hun komst ook niet. Hun doel was gezellig en lekker ontspannen genieten van de sfeer die bij de Brinklopen hoort. Voor de organisatie is dit leuk immers zij zorgen voor nog meer publiciteit onder hun collega hardlopers.

Omdat men dit keer krap zat met vrijwilligers mocht Josefien Kooistra ook als verkeersregelaar optreden. Aneus was weer de voorfietser maar moest na één ronde meteen het verzorgingsteam versterken.

De meeste lopers kozen voor de 5 km. er was minder jeugd maar volgende week, als de laatste Brinkloop wordt gehouden zullen dat er meer zijn. De dan 82 jarige Berend Schreuder, de oudste hardloper, zal hun dan trakteren omdat hij vrijdag deze leeftijd heeft bereikt.

Omdat Toli zijn vader 88 werd was alleen Frans Scheuneman met zijn vrouw aanwezig, zij maakten veel foto’s die weer op de sites zijn te zien.

Volgende week dus de laatste, de dorpsloop in Kerkeveld/alteveer die woensdag wordt gehouden en de EE- loop in Britsum zal hun wat lopers uit die omgeving kosten maar op het totaalaantal van 1200 deelnemers hoopt men wel uit te komen..