Visserijdagenloop 2011

GROTE DEELNAME VISSERIJDAGENLOOP HARLINGEN

Ondanks dat het woensdag 24e augustus een dag vol regenbuien was, kon SV Friesland toch nog 226 deelnemers inschrijven voor de Visserijdagenloop 2011.

Wybren Visser en Herman Geritz zetten altijd de route uit met kalkpijlen op de weg maar dat was nu niet mogelijk omdat het de dagen hiervoor regende en dan lossen de kalkpijlen op. Maar Piet Paulusma had voor deze woensdag droog weer voorspeld, dus de organisatoren van de Visserijdagen blij dat het met de opening droog zou zijn. Maar ze kwamen bedrogen uit, dikke buien overdag, gelukkig was het ’s avonds droog tijdens de loop. De route moest nu met bordjes worden aangegeven en die zijn niet altijd zo duidelijk te zien voor de lopers die gewend zijn aan pijlen op de weg. Enkelen liepen een stukje verkeerd maar de opletters achter hun riepen hen terug en zo kwam iedereen weer bij de finish op het Balkland  terecht.

De routes waren uitgezet langs de Zeedijk, de 16 km ging tot de brug, nam deze en gingen via verkeersarme binnenwegen via Kimswerd terug naar Harlingen over de Kimswerderweg. De 10 km ging bij het viaduct meteen naar Kimswerd en maakten daar een ommetje om zo terug te gaan via de Kimswerderweg naar Harlingen, voor deze afstand waren de meeste liefhebbers.
Op het 6 km en 12 km punt was er verzorging in de vorm van water aangegeven door vrijwilligers van SV Friesland. Enkele geblesseerden hielpen mee en zorgden er mee voor dat deze loop ook weer een succes werd.

De start en finish was bij de VV Harlingen een ideale startplaats bij hun voor de deur, de inschrijving was in de kantine en was er voldoende douchegelegenheid aanwezig. Het kantineteam is blij met de lopers gezellig en weer eens wat anders dan alleen voetballers om je heen. Anneke Kerstholt uit Groningen had zich aangemeld om al de tijden en nummers te noteren en krijg hierbij steun van Thijs Hofstra die de 5 km lopers binnenhaalde. Deze lopers liepen langs de zeedijk naar het uitgezette keerpunt na 2½ km, en gingen zo weer terug. De inschrijvers Josefien Kooistra en Gretha Hofstra konden de drukte nog maar net aan, Herman Hoekstra kwam hun te hulp zo kon iedereen op tijd starten.

De start werd verricht door een prominente Harlinger Ate Tichelaar bekende scheidrechter bij het kaatsen en voetbal en een boegbeeld van de VV Harlingen.  Hij mocht namens het Visserijcommité het startschot lossen. Hij was vroeg klaar als scheidsrechter bij het politiekaatsen en opende de kleedboxen voor de hardlopers.
Bij de deelnemers ook prominente Friezen zoals zanger Syp v.d.Ploeg van De Kast en Simone Scheffer het gezicht van omrop Fryslân. Maar ook buitenlandse deelname uit Duitsland en Engeland. Ook Ineke Scheffer uit Leens was bij de deelnemers, ze heeft al meer dan 400 marathon en ultralopen volbracht en is de enige vrouw in Nederland die dit heeft gepresteerd.
Toli Schanssema Hogezand liep mee en maakte foto ’s die zijn te bezichtigen op zijn site.
Bijna de helft van de lopers ging met een prijsje naar huis aangeboden door de middenstand van Harlingen en opgehaald door Wybren Visser. Hun startnummer was ook hun lotnummer. Wybren werd bedankt door Jan Kooistra voor zijn inzet en ook zijn dochter Fenny werd bedankt voor haar hulp.

Winnaars.

16.1 km 1.Harry Wiersma Blije 1.02.31  2.Jacob v.d.Leij Leeuwarden 1.03.29  3.Eelco Hoogeveen Blije 1.03.37  5.Saco Hemstra Weidum 1.05.20  Vrouwen: 1.Marian v.d.Schaaf Oentsjerk 1.27.23  2.Silke Visser Hardegarijp 1.34.38  3.Anke Peterson Leeuwarden 1.37.00 4.Manon Rodenburg Leeuwarden 1.37.50 5.Ineke Scheffer Leens 1.40.58

10 km Albert v.d.Ziel Berlikum 37.13  2.Gerrit Duits Sneek 38.40  3.Richard Velzen Achlum 39.28 4.Jan Klomp Amersfoort 39.38  5.Edwin Kooren Harlingen 39.56  Vrouwen: 1.Judith v.d.Meer Dronrijp 44.40  2.Saskia v.d.Draai Wijnaldum 48.03  3. Corinne v.d.Bijl Leeuwarden 48.52  4.Tabitha Dijkman Leeuwarden 48.53  5.Anita v.d.Wal Harlingen 49.00

5 km 1.Edward Hilgenga Harlingen 18.49  2.Gerald Hoogeveen Bolsward 18.56  3.Michiel ten Have Leeuwarden 21.16  4.Remco de Vauw Franeker 21.18  5.Hendrie v.d.Werf Bolsward 21.23  Vrouwen: 1.Marina Seitz Verbert Duitsland 25.12 2.Derorah Ligthart Midlum 26.43  3.Feikje Brouwer Midlum 26.45 4.Marga Funk Harlingen 27.16  5.Jisca Broersma Kimswerd 27.59