31-07-2021 2e Hoeve aan den wegloop

RUIM 160 DEELNEMER AAN REGENACHTIGE 2e HOEVE AAN DEN WEGLOOP 2021 IN OUDE WILLEM.

Dat de lopers graag weer willen hardlopen met meerdere lopers dan alleen bezig te zijn was wel te merken bij de door Sportvereniging Friesland georganiseerde 2e Hoeve aan den Wegloop in Oude Willem.

Ieder jaar worden van de gastvrije camping Hoeve aan den Weg aan de Bosweg in Oude Willem 4 of 5 prestatielopen georganiseerd. Net als vorig jaar mocht de SV Friesland die weer organiseren omdat ook nu na 1 juli er een versoepeling van de coronaregels was afgekondigd. Veel organisatoren van loopwedstrijden durven dat nog niet aan en lassen de lopen af en verschuiven die naar 2022 veel al voor het 2e jaar. De Brinklopen en marathons in Diever zijn ook dit jaar afgelast, de St.Sport Promotie Diever die samenwerkt met de SV Friesland durfden het niet aan omdat er niet genoeg ruimte is bij de starts en accommodatie.

Er komt dan ook veel bij kijken om het wel te doen, zo moet iedereen zich van te   voren inschrijven via www.svfriesland.nl of aan de start   waar ze zich op 1½ meter afstand van elkaar kunnen melden met de uitgeprinte formulieren, inschrijf en gezondheidsverklaring, en inschrijfbedrag pinnen etc. SV Friesland heeft een secretariaatswagen met glazen wand en kan zo coronaproef werken. 125 hadden zich al aangemeld maar een 40tal kwam aan de start in te schrijven.

De weersvoorspelling was regen met kans op onweer de gehele nacht en overdag. Dat kostte de organisatie veel lopers die weten bij onweer mag de loop niet doorgaan en met zoveel regen worden de paden glad en ontstaan plassen, is het droog en dan zorgt de wind wel dat het vocht van de bladeren op de lopers neerdaalt. Toch meer dan 160 aan de start, men wil zo graag lopen.

Parkeerwachters zorgden er   voor, en het afzetten met pionnen van een deel van de berm, dat er ruimte bleef voor de brandweer, trekkers etc. Onderweg stonden drie verzorgingsposten met water maar veel bekertjes vol water raakten ze niet kwijt, zo dorstig was het niet met zoveel regen. Nieuw was dat er nu opvangtonnen stonden waar de lopers de lege bekers en ander afval, energie gels, in konden gooien en dat is een succes. De routes waren aangegeven met bordjes en uitwijken voor fietsers hoefde niet die waren niet op pad met dit weer.

Prijzen zijn niet beschikbaar al zijn er wel plannen voor om aan de voorinschrijvers via loting 10 prijzen in natura uit te reiken bij 6 lopen, zo heeft iedereen kans op een prijs in natura en stimuleert ook het voorinschrijven.  Nu waren er standaardjes voor de rode lantaarndragers.

Jan v.d.Wal de man van de catering vanuit de secretariaatswagen en medaille uitreiker voor wie ze had besteld gaf het startsein met de stadiontoeter. Om 10 uur voor de 10.8-15-21.6 km en 5 minuten later voor de 3.8 en 7.6  km. de meesten kozen voor de 10.6 km route.

De tydjury Anneke Kerstholt en Rink noteerden de tijden en nummers.

Na afloop werden de vrijwilligers getrakteerd op een hapje en drankje in de eetboerderij De Hoeve, verdiend!!!