07-08-2021 Molenloop

SPORTVERENIGING FRIESLAND TROF ZATERDAG GOED WEER BIJ DE MOLENLOOP IN VROUWENPAROCHIE.

Wie de weersvoorspelling voor de zaterdag had gehoord zou nu niet direct afreizen naar Het Bildtse Froubuurt om daar te gaan hardlopen. Regen, harde wind kans op onweer.

Maar zaterdagmorgen scheen de zon, mooi voor de Rembrandmarkt in St.-Anna en de Molenloop in Froubuurt.

Alles was weer coronaproef ingericht, de secretariaatswagen en de start en finish op het grasveld. Parkeren op het terrein van De Buurfrou of langs het fietspad waar een strook gras was gemaaid.

Er waren een honderdtal lopers vooraangemeld waarvan 7 thuis bleven en een dertigtal melde zich aan via de nainschrijving. Een mooi aantal maar die slechte berichten koste de organisator toch wel een tiental lopers.

Om te zorgen dat de auto’s op de goede manier werden geparkeerd stonden er parkeerwachters om dat te regelen. Christiaan Valk had de route gepijld en gecontroleerd en hier en daar nog wat bijgezet en borden geplaatst.

Omkleden kon wel maar de douchegelegenheid was beperkt, SV Friesland had een toiletwagen van Hessel gehuurd om drukte binnen te voorkomen.

De deelnemers kwamen uit alle delen van de provincie en daarbuiten zie maar op de uitslagenlijst op www.svfriesland.nl

Genoeg ruimte op het parkeerterrein om de 1½ meter te handhaven, Vrijwilliger coördinator  Herman Hoekstra sprak de lopers toe en nodigde hen meteen uit om komende zaterdag mee te doen aan de Hoeve aan den Wegloop in Oude Willem.

Woensdagavond organiseert de AV Lionitas een loop in de Groene Ster bij Leeuwarden, daar zal SV Friesland de auto’s voorzien van een uitnodiging voor de volgende lopen.

De verkeerregelaars van het White Angels Verkeersteam verzorgden de veilige oversteek waar dat nodig was. De route ging door Vrouwenparochie, Froubuurtstermolen, Oude Leije, Oudebildtzijl Oudebildtdijk Nij Altoenae Nieuwe Bildtdijk Nijesyl en via Oudebildtzijl langs het water en oude spoorbaan terug naar de finish waar Roelie v.d.Ziel en Anneke Kerstholt al de nummers en tijden noteerden.  Die staan op de site samen met een link naar de foto’s van Tjeerd de Jong die deze dag de fotoreportage verzorgde.

Onderweg vier verzorgingsposten i Ouwesyl Jan de Boer en Jan Kalsbeek, in Nij Altoenae Jan v.d.Hoek en Keimpe Jager, op de Nieuwe Bildtdijk Thijs Hofstra en in Oude Leije Jan Kooistra.

Het bleef droog maar het waaide wel stevig en dat doet het meestal op Het Bildt daarom is deze loop ook een uitdaging voor de lopers.

De papieren bekertjes met water werden leeggedronken en de lege netjes in de tuinkorven gedaan, een prima uitvinding, om het wegwaaien te voorkomen zetten ze een vijf liter kruikje op de bodem.

Christiaan had de Quad weer gehuurd en kon zo op alle plaatsen van het parkoers komen, wel handig om de bordjes weer op de halen maar mocht er iemand niet verder kunnen lopen kan die mee achterop. De organisatie wordt steeds professioneler.

Jan Rossing Emmen maakt ook altijd een filmopname met camera op zijn hoofd filmt hij de omgeving.  Leuk is ook dat de SV Friesland bijna iedere week weer nieuwe leden in kan schrijven en verwelkomen.

Al met al weer een geslaagde loop, veel positieve reacties voor de rode lantaarndrager Marten Hummel uit Rhenen was er een aardigheidje dat werd hem aangeboden na de finish.

De Uitslagen Molenloop 07-08-2021

21.1 KM: 1e Jurriaan de Rouw Oranjewoud 1.27.20 2e Harry Wiersma Blija 1.29.23  3e Sander van Hoorn Leeuwarden 1.30.42  4e Herman Regnerus Hurdegaryp 1.32.23  5e Pieter de Jong Marrum 1.32.51 Vrouwen: 1e Linda Alexandra ’S Gravenzande 1.42.05

16.1 KM: 1e Rogier Rozendaal Leeuwarden 1.00.37 2e Pieter jan Kooi Loppersum 1.14.59  3e Gerald Hoogeveen Bolsward 1.18.21 4e Bernard Wilkens Ureterp 1.24.55 5e Johan v.Noordenburg Jubbega 1.26.30 Vrouwen: 1e Marion Gerssen Druten 1.18.22  2e Sandra v.d.Meulen Hallum 1.28.58 3e Willy de Jong Leeuwarden 1.53.35

11 KM: 1e Wilko Bakker Joure 38.50 2e Peter-Jan de Jong Joure 40.09 3e René Smith Zuidbroek 41.27  4e Folkert Visser 44.14 5e Hung Rham Leeuwarden 47.50 Vrouwen: 1e Anita Flapper Berltsum 45.34  2e Tine Zweers Grootegast 48.13 3e Erika Broekema Groningen 49.48 4e Maria Sterk Hallum 54.02 5e natasschja Hettelder Visvliet 1.01.54