30-08-2023 Visserijdagen Harlingen

RUIM TWEEHONDERD LOPERS BIJ VISSERIJDAGENLOOP HARLINGEN 2023
Wat troffen de SV Friesland vrijwilligers en de lopers het woensdag de 30e augustus ’23 met de Visserijdagenloop. Prima hardloop weer een beetje regen maar dat stelde niets voor. De laatste tijd veel regen dat genoodzaakte Anita v.d. Wal die de routes had gepijld deze nog eens te controleren en waar de pijlen wat wazig waren nog eens over te spuiten met krijtkalk wat ook weer moet oplossen maar het liefst na de loop. Wie gewoon goed oplette hoefde niet te struikelen over tegels, heuveltjes etc. en fout lopen hoefde dan ook niet.
Die mededelingen werden vooraf de start medegedeeld maar veel horen niet wat er gezegd wordt ze weten het immers wel hetzelfde parkoers dan vorig jaar, schitterend vonden ze dat en onderweg twee verzorgingsposten met bekertjes water en na de finish de traditionele Bouillon, vruchtendrank en water van cateringman Jan maar ook een flesje bronwater en banaan aangeboden door Jumbo Kooistra Harlingen en natuurlijk Spekkies van FRISIA.
Het parkeerterrein werd gebruikt als start/finish park met de jurytent, SV Friesland catering wagen, geluid en stand met banaan ,bronwater en spekkies. Ook de waardevolle voorwerpen werden in bewaring genomen en voor degene die ze hadden besteld een medaille. Verkleden en douchen kon bij de FC Harlingen en de kantine was beschikbaar voor het uitreken van de startnummers en nainschrijven. Anton Wijkhuijs hielp Anita met het invoeren van de tijden genoteerd door Roelie v.d.Ziel en Christina Wijkhuijs-Kooistra.
Op kruispunten en oversteekplaatsen stonden verkeerregelaars een 20 tal vrijwilligers zorgden er voor dat alles goed verliep, Tjeerd de Jong en Janke v.d.Schaaf maakten een mooie fotoreportage, Jan ……. Liep de 10 km met camera op zijn hoofd en filmde de gehele 10 km route. Chrstiaan Valk maakte Drone opnamen en ook foto’s onderweg en boven het start/finishgebied.
De deelnemers kwamen voornamelijk uit het Noorden en van over de afsluitdijk en Terschelling. Snelle tijden werden neergezet dankzij ook het mooie hardloopweer. Age Tichelaar wie kent hem niet? Mocht het startsein geven tegenwoordig met aftellen van 10 tot 0. Prachtig gezicht en ruimte genoeg op het parkeerterrein om je voor te bereiden en na afloop even bekomen op een bankje.
Jan Kooistra bedankte de vrijwilligers voor hun inzet, de FC Harlingen voor hun gastvrijheid, de gemeente Harlingen voor de toestemming, Stichting Visserijdagen dat ze in hun programma mogen staan en de Jumbo en Frisia voor de sponsoring van Bronwater, banaan en Spekkies. Ook werd Age Tichelaar bedankt voor het startsein hij bleef de hele tijd de lopers verwelkomen de meeste bobo’s zijn meteen weg na het startschot maar sportliefhebber Age dus niet.
De lopers werden uitgenodigd om zaterdag deel te nemen aan de Roggebergloop in Appelscha www.lsv-invictus.nl een mooie bosloop door het Drents Friese Wold waar ook een paar honderd lopers worden verwacht. Voor de geplande Loop om t’Bildt is geen genoeg animo en heeft SV Friesland besloten die af te gelasten een week later hebben ze al weer de EE-Loop vanuit Stiens.

UITSLAGEN VISSERIJDAGENLOOP 2023 30-08-2023
5 KM: 1e Cor Visser Gytsjerk 17.47 2e Jeffrey Peereboom Midsland 18.18 3e Bart Kamminga Earnewâld 19.24

Vrouwen: 1e NOVAV Werps Leeuwarden 19.45 2e Brecht Plantinga Garyp 22.07 3e Annyk Kooistra Garyp 22.56

10 KM: 1e Jeffrey Nieuwenburg Harlingen 35.55 2e Marco Kingma Sneek 37.17 3e Jan Pieter Lunenburg Leeuwarden 38.20

Vrouwen: 1e Renske de Vries Sneek 39.49 2e Alie Brouwer Joure 44.27 3e Yvonne Kassenberg Leeuwarden 44.56

16 KM: 1e Johannes Huizenga Sweagerbosk 1.00.34 2e Lieuwe Palstra Bolsward 1.02.21 3e René Edens Goutum 1.06.00

Vrouwen: 1e Zilver Werps Leeuwarden 1.13.41 2e Lieneke de Jong-Goris Grou 1.15.29 3e Tineke Posthumus Midlum 1.32.46

https://uitslagen.nl/uitslag?id=2023083023507 Volledige uitslagenlijst Visserijdagenloop 2023

Fotoreportage van Janke en Djurre Johannes v.d.Schaaf

Fotoreportage Tjeerd de Jong.