4e Hoeve aan den wegloop Oude Willem

4e HOEVE AAN DEN WEG OUDE WILLEM MET 132 LOPERS AAN DE START. 26-08-2023
Dit jaar had de Sportvereniging Friesland uit St.-Jacobiparochie 4 Hoeve aan den Weglopen op de hardloopkalender staan, 4 zaterdagen in Augustus met in totaal 543 lopers aan de starts.
Dankzij de medewerking van Inge en Johan v.Alfen de campingbeheerders, Staatsbosbeheer Het Drents Friese Wold en de Gemeente Westerveld was dit mogelijk en natuurlijk het vrijwilligersteam van de SV Friesland die al meer dan 40 jaar lopen organiseerde in Diever Dingspilhuuslopen , Dieverbrug Ellert & Brammert en Camping Hoeve aan den Weg Oude Willem.
Omdat een groot deel van het Drents Friese Wold, op het parkoers waar ze altijd de lopen organiseerden een stiltegebied werd en er geen georganiseerde evenementen meer in mochten worden georganiseerd is het sportvriend Rink Post gelukt in overleg met de boswachter een nieuwe route te vinden van 6 en 10 km waar dat wel mocht en de lopers zijn daar heel tevreden mee sommigen vinden deze route om te hardlopen met veel vals plat nog mooier dan de oude routes.
De startplaats is op de Streng een wegje naast de camping die uitkomt in het bos en sinds een paar jaar doodlopend is voor auto’s en motoren, en de start/finish streep is na de ingang van het jaarterrein dus kunnen de gasten gewoon gebruik maken van die in en uitgang. De berm is gemaaid op verzoek van SV Friesland door de gemeente en wordt gebruikt om te parkeren, op de smalle strook staan pionnen om de voorkomen dat men op de asfaltweg parkeert en nu blijft de weg vrij voor doorgaand verkeer wat er sporadisch is. Ook in de berm van de bosweg mag in het gras worden geparkeerd op één kant van de weg, ook die is gemaaid. Zo blijft er genoeg ruimte op de parkeerplaats van de camping voor de campinggasten.
Onderweg zijn er drie verzorgingsposten ingericht op de Bosweg, op het Studentenpad en Haarweg bij t’Wildryck waar de lopers bekertjes water wordt aangeboden en deze bekertjes kunnen ze deponeren in groenafvalzakken die een eindje na de post zijn neergezet en zo wordt voorkomen dat er zwerfvuil ontstaat. De lopers zijn daar bij SV Friesland al aan gewend ze werken er al jaren mee en is een succes.
De routes zijn door Mattie en Rink aangegeven met bordjes en lint, vrijdags plaatsen ze die, controleren voor de start de routes en fietsen achter de laatste loper aan om alles weer mee te nemen. Zelf lopen ze de korte afstand mee en daarna opruimen een gouden paar voor de club.
Omdat de nieuwe 6 km route op de andere kant van de bosweg ligt moet deze worden overgestoken en gecertificeerd verkeerregelaar Jan de Boer laat hun dat veilig doen, kreeg bij de oversteek van die bij de streng assistentie van Astrid Zijlstra die in de plaats van mee te lopen helpt in de organisatie.
Bij de finish staat de tijdjury die de startnummers, beschikbaar gesteld door Run2day Assen, en tijden noteert die van de daar geplaatste marathonklokken zijn af te lezen. Anita v.d. Wal zet deze dan op de site www.uitslagen.nl en www.svfriesland.nl Prijzen zijn er niet te winnen iedereen is winnaar. Toch wordt er snel gelopen door sommige deelnemers, niet zo hard dan Sifan Hassan deed op deze dag op het WK 5 km baan in Boedapest in 14.54 en zilver won, maar bv Jurian Glas uit Amsterdam liep de 16 km in een uur en dat is toch snel op dit bosparkoers en Haarweg met los zand.
Men werkt niet met chip, dat brengt extra veel kosten met zich mee en de SV Friesland wil het betaalbaar houden voor iedereen. Dank zij de goede deelname kunnen de organisatiekosten zoals autokosten vrijwilligers, verzorging onderweg en na de finish waar Cateringman Jan de lopers warme bouillon, water, vruchtendrank en fruit aan bied, kosten voor hapje en drankje vrijwilligers en bijdrage aan Staatsbosbeheer en Gemeente.
Deze laatste zaterdag de 26e augustus troffen de lopers het met de weersomstandigheid het was heerlijk om te lopen beter dan de week er voor toen het benauwd was, en daarvoor erg veel regen viel. Men was vol of over de mooie routes, de organisatie en het weer.

De volgende zaterdag 2 september is men weer in het Drents Friese Wold nu met de Roggebergloop van de LSV Invictus waar de start van de 5-11-23 km is om 11.00uur vanaf de camping de Roggeberg. Inschrijven kan via deze link en op  www.lsv-invictus.nl ook helpt SV Friesland daarbij daar zijn Mattie en Rink de boegbeelden in de organisatie van die loop.

De SV Friesland organiseert eerst nog op woensdag de 30e augustus de Visserijdagenloop in Harlingen en is Jan Kooistra de dag er voor speaker bij de 9e en laatste Brinkloop in Diever.

UITSLAGEN 4e HOEVE AAN DEN WEGLOOP OUDE WILLEM ORGANISATOR SV FRIESLAND 26-08-2023
6.3 km; 1e GertJan Tichelaar Oldebroek 23.28 2e Erik Bakker Hurdegaryp 24.34 3eRoel Westert Ruinerwold 26.38

Vrouwen: 1e Tsjetty Visser Burgum 31.32 2e Miranda Pruiksma Joure 33.36 3e Ina Veenstra St.-Nicolaasga 34.14

10.5 km; 1e Folkert Visser Burgum 41.17 2e Jeroen v.d.Meulen Drachtstercompagnie 41.40 3e Henk Piek Drachten 42.09