02-09-2023 Roggebergloop Appelscha

ZEER GESLAAGDE RCN ROGGEBERGLOOP/TRAIL APPELSCHA TWEE HOND DEELNEMERS AAN DE START. VOL LOF OVER HET SCHITTERENDE PARKOERS IN HET DRENTS FRIESE WOLD

Wat troffen de LSV Invictus & SV Friesland het zaterdag 2 september met hun Roggebergloop.

Schitterende weersomstandigheden, prachtig gebied waar de bossen en heide in het groen en bloeide en ondanks de meerdere lopen in dit weekeinde toch nog 200 deelnemers aan de start.

Leuk natuurlijk de Roxane Knetemann NOS Sport wielrennen en vaak op tv is in andere programma’s, meeliep op de 23½ km lange pittige route met boomstronken, los zand, onverharde en verharde paden en ze zo’n prima tijd liep van 1.43.32 en de rest van de 51 lopers voor bleef en alleen David Klein voor moest laten gaan. 1.33.09

Deelnemers kwamen het meest uit het noorden maar ook verder uit het land, parkeerwachters wezen hun een plaatsje voor de auto en goed team reikte de startnummers uit en schreven nog een  veertigtal in die zich niet van te voren hadden aangemeld. De organisatie had geen tijdwaarneming met chip ingehuurd maar Anneke Kerstholt en Herman Hoekstra noteerden al de tijden en nummers handmatig wat nog wel te doen is met dit aantal lopers op drie afstanden en drie starttijden.

Omdat men geen sponsoren had konden er geen prijzen worden uitgereikt en loopshirts maar na dit succes gaan ze wel weer sponsoren benaderen om dat volgend jaar wel weer te kunnen doen.

Mattie en Rink Post hadden de routes duidelijk aangegeven met gele pijlen en lint maar omdat na de controle toch iemand een bordje had omgedraaid liepen enkelen iets meer meters maar het euvel was gauw verholpen dus liep het merendeel de goede routes.

Onderweg waren er waterposten die vrijwilligers reikten de lopers een bekertje vocht aan waar dankbaar gebruik van werd gemaakt het was dorstig weer en is genoeg verzorging een must.

Na de finish was er eindverzorging bij Jippe dit keer de cateringman met vruchtendrank, warme bouillon, water en banaan. De EHBO stond ook bij de finish met AED die in de SV Frieslandbus altijd aanwezig is maar op een paar schramwondjes na verliep hun taak rustig.

Jan Kooistra de speaker bedankte al de vrijwilligers voor hun inzet de lopers voor hun komst en nodigde hen uit om op zondag17 september deel te nemen aan de EE-Loop vanuit Stiens, de loop om t’Bildt die komende zaterdag op de kalender stond is afgelast.

UITSLAGEN RCN ROGGEBERGLOOP APPELSCHA ORG.LSV INVICTUS & SV FRIESLAND 02-09-2023

23.5 KM: 1e David Klein Vorden 1.33.09 2e Ferdie Witvoet Hoogezand 1.44.30  3e Joeri Gorter Oosterwolde 1.46.41

Vrouwen: 1e Roxane Knetemann Terwispel 1.43.32 2e Corien Wegkamp Zwartemeer 1.48.40 3e Evelien Brouwer Assen 1.58.37

10.6 KM: 1e Gerben Nijsingh Vledder 44.39  2e Adriaan Huisman Apelscha 44.52  3e Harold Brouwer Heerenveen 46.25