12-02-2022 Halve Marathon van Tzum

37e Halve Marathon van Tzum 12-02-2022

Wat prachtig dat we als SV Friesland weer een prestatieloop mochten organiseren in Tzum gemeente Waadhoeke een gemeente waar we alle medewerking van krijgen die nodig is en blij zijn met zo’n loopevenement in hun gemeente.

Christiaan had een wat nieuwere en veiliger route uitgezocht en samen met mij vrijdagmorgen uitgezet met pijlen dat kon mooi met dit zonnige weer en regen zou er niet meer komen en ’s nachts wat lichte vorst dus pijlen blijven staan.

Nynke de Jong had er nog extra borden neergezet zodat niemand fout hoefde te lopen en ikzelf met Jippe op de Spannumerhoek gingen staan om daar te roepen 10 km links de rest rechtdoor en automobilisten te vragen voor begrip.

In Oosterlittens niet door het dorp ma na de ijsbaan over een hoog bruggetje naar de volgende die opnieuw van een sliblaag was voorzien, nu niet over het industrieterrein van Winsum maar rechtdoor naar  Westerein.

Heel veel aanmelding 275 maar er bleven een 40 tal weg waarschijnlijk niet fit of corona en dan moet je ook niet komen, normaal blijft 10% weg door plotselinge omstandigheden.

Het was een mooi bewolkt maar ook veel zonnige dag alleen de wind stak op en maakte de tocht pittig en uitdagend. Jan Rossing van Rosso’s Running Channel maakte een mooi filmpje van de 10 km route. https://youtu.be/clwpHN73PlQ

Femme en Jan stonden op de 16-21 km route, verderop Thijs Hofstra en daarna wij bij Winsum, Theo en Aise stonden op de verzorgingspost bij de 10 km en 3e post 16 km. Warm water vonden de lopers heerlijk bedankt namens hen.

Dit keer niet bij de VV Tzum maar bij De Moeting naast de kerk omdat er volop voetbal was maar een heel goed alternatief geweldig team zeker voor herhaling vatbaar. Start en finish op openbare weg maar goed afgezet en duidelijk aangegeven.

Herman liep niet dus bleef die bij start en finish en Anneke Kerstholt kreeg versterking van Hendrie v.d.Werf, Anita deed de nainschrijving en de uitslagen invoeren op www.svfriesland.nl zo kon Nynke mooi zelf meelopen.

Jan was met Anita op de fiets naar Tzum gekomen en deed de eindverzorging, jammer dat ik de snijplank, mes en bakje nog in de bus had maar had dat mankement zo opgelost. Medailles uitreiken en waardevolle voorwerpen in nemen deed hij er bij.

Kon zelf de jeugd een mooie standaard uitreiken en ze kregen ook nog een medaille om de nek. Er waren maar 7 dus allemaal een prijs.

Na de finish gezellig op het pleintje bij de Moeting bankje mooi op afstand van elkaar in het zonnetje. Geen douche en kleedruimte in verband met coronaprotocol maar daar is men al aan gewend.

Nadat iedereen binnen was en al de materialen waren opgeruimd was er voor de vrijwilligers een verdiend hapje en drankje en bood Toermanager Christiaan Nynke een schaal met voorjaarsbloemen aan. Verdiend.

De volgende loop is komende zondag in It Heidenskip deze wordt uitgezet over 7 en 14 km door Ida en Johannes die in Tzum de krijtkalkbussen mee kreeg. Start is daar 14.00 uur inschrijven via Volgende week zondag 20 februari staat de Oerpolderloop 2022 op de agenda – inschrijven is mogelijk via https://svfriesland.nl/inschrijven/ en meer informatie is te vinden op https://svfriesland.nl/evenementen/oerpolderloop-20-02-2022/ voorinschrijven wordt aangeraden.