30/01/2022 RCN de Roggebergloop

263 DEELNEMERS VERHOEVE GROEN CROSS/TRAILRUN IN APPELSCHA.

Zondag 30 Januari organiseerden de LSV-Invictus samen met SV Friesland de Verhoeve Groen cross en trailrun in Appelscha. Na de Advent run van Ameland mochten er geen lopen meer worden georganiseerd maar vanaf woensdag 26 januari mocht het weer.

De Tol Trailrun in Nunspeet was zaterdag de eerste loop met 250 deelnemers in Appelscha was het ook een trailrun samen met het Noordelijk kampioenschap cross. Tezame 255 deelnemers waarvan de meesten de 8 km trailrun liepen maar ook de 15 km was goed bezet.

Bij de wedstrijd cross was de deelname minder dan voorheen dat had natuurlijk te maken met de coronacrisis en daardoor veel lopers niet klaar waren voor een wedstrijdloop op zo’n pittig parkoers.

Toch was de organisatie niet ontevreden ze kregen veel complimenten voor het goed aangegeven en pittige parkoers, voor de trailrunners extra zwaar omdat er veel bomen waren omgevallen op hun route waar je overheen of onderdoor moest om de route te volgen.

Bordjes, linten en vrijwilligers en voorfietser  zorgden er voor dat men niet het verkeerde pad in ging en deze waren uitgezet door Rink en Mattie die de routes meerdere keren moesten controleren dat alles nog goed stond en niet linten waren omgezet of weggehaald.

Bij de canicross was dat wel het geval maar KlaasJan Hofstra had dat op tijd ontdekt en kon dat weer repareren zodat ook die niet verkeerd liepen. Er was geen verzorgingspost onderweg ingericht maar na de finish was er bouillon, vruchtendrank water en banaan.

Voor de cross waren er prijzen die meteen na de finish van elke categorie werden uitgereikt op het erepodium. Telkens werd er omgeroepen dat men de 1½ meter in acht moest nemen en spandoeken gaven dat ook aan alles volgens het protocol.

Jammer dat er zoveel lopers maar ook vrijwilligers ziek waren maar het lukte toch genoeg mensen te krijgen voor al de posten ook lopers waren ziek dus bleven die thuis.

Het was gezellig druk op het natuurterrein de Bogerd we hadden alleen een cd van Jannes bij ons dus lieten we die telkens als er niets was mede te delen die maar horen. De startnummers kon men afhalen in de open tent voor de ingang van de Bongerd coronaproef.

Er was geen kleed en douchegelegenheid maar de deelnemers konden wel als dank voor hun deelname een heerlijke kom snert halen bij De Roggeberg welke je buiten kon opeten het was de hele dag mooi weer met soms het zonnetje er bij.

De uitslagverwerking werkte uitstekend met de chip in het startnummer de volledige uitslagen staan op www.uitslagen.nl en op de sites www.lsv-invictus.nl en www.svfriesland.nl

Er waren ook fotograven onderweg en bij de start en finish.  Janke v.d.Schaaf  https://photos.google.com/share/AF1QipNAYYqZsfdPBpovYFiFmxSmktXr8a-cSk8i0MQ-if4gazvqooGk0DooF_GJZG5piA?key=Qi0yUmU2TDhQVXdKSjlzclp5cVEzRmRrTF9ROE1n   John Feenstra https://lsv-invictus.nl/foto-s/31-foto-s/451-foto-s-verhoeve-groen-cross-en-trail-30-01-2022   Film van Jan Rossing Verhoeve Groen Trail 8 km 2022 https://www.youtube.com/watch?v=LCHPS7k6JB4          Foto’s Tjeerd de Jong https://photos.google.com/share/AF1QipOougrwrjHa-4vigkabsXGq7aEHLpcn7Je7reQ1AIAXiCGjj3bdonCZJ6P9zZ50OA?key=eUR0LUxMaExra3R2RjRhLXZ4Nmk4Z2pHQml0Ymhn

Speaker Jan Kooistra bedankte KlaasJan en Verhoeve Groen voor de sponsoring en zijn inzet, Rink en Mattie voor het uitzetten van het parkoers en het andere vele werk, al de andere LSV Invictusvrijwilligers voor hun hulp, de EHBO, Staatsbosbeheer en de Gemeente Ooststellingwerf voor de vergunningen en de tijdregistratie voor hun goede werk. Ook Christina en Anton die samen met mij de bijdrage van SV Friesland hadden geleverd en alles metelkaar vlot hadden opgebouwd en opgeruimd.

Tot het volgende loopevenement van de SV Friesland 12 februari de Halve marathon in Tzum.

Jan Kooistra