Fytris Zwaagwesteinde

ALBERT VAN DER ZIEL SNELSTE BIJ PITTIGE  FYTRISLOOP IN ZWAAGWESTEINDE

Met 201 deelnemers aan de start van de Fytrisloop konden de organisatoren in Zwaagwesteinde best tevreden zijn. Veel hardlopers uit Noord Nederland gingen naar de Monikkenmuurloop op Schiermonnikoog. Een loop op een eiland heeft grote aantrekkingskracht. Dat weet SV Friesland, die de Berenloop op Terschelling en Ameland Adventurerun organiseert, alles van.

Dankzij het vlot verwerken van de inschrijvingen door Josefien Kooistra en Annie ten Cate kon er op tijd worden gestart. De bekende volkszangeres Griet Wiersma gaf om 11.00 uur het startsein. Ze wenste de deelnemers succes toe en veel plezier met het parcours door het mooie karakteristieke Friese Woudengebied. Het weer werkte mee, prachtig zonnig weer en weinig wind. Ideale omstandigheden om te gaan hardlopen. De korte hevige bui die men kort na de start kreeg was voor de deelnemers lekker verkoelend. De mensen bij de finish hadden daar meer last van. De tenten gingen bijna de lucht in.

De deelnemers kwamen weer uit alle delen van het Noorden en zelfs van over de Afsluitdijk. Dankzij de loopgroepen Hugo Veenker uit Dokkum, Rapido uit Burgum en SV Friesland was er een grote deelname. De Fytrisloop telt mee voor de SV Friesland Clubcompetitie 2009 en het is een mooie test voor de Wintertriathlon in Assen en de Berenmarathon op Terschelling komende maand. Natuurlijk liepen er ook veel leden van Fytris zelf mee.

De lopers konden kiezen uit 6.4 – 11.1 – 15 en 20 km. Voor de jeugd was er een route op de skeelerbaan uitgezet. Hiervoor was dit jaar een minimale deelname. Een reden kan zijn de schoolvakantie en de andere sporten die op hetzelfde tijdstip worden gehouden.

In de kantine van de voetbalvereniging kon men inschrijven en in het Badhuis verkleden na afloop was er douchegelegenheid bij de VV Zwaagwesteinde. Ondanks hun drukke programma konden die nog twee boxen vrijhouden voor de lopers en was er ook genoeg ruimte voor de vrouwen om zich om te kleden. De groep vrouwen bij het hardlopen groeit nog sneller dan bij de mannen.

Prijzen waren er niet te winnen, je kon voor een medaille lopen maar de meeste lopen voor organisatiekosten. Wel kreeg iedereen na het inleveren van het startnummer een leverworst van Kroon aangeboden.
Het inschrijfgeld is laag en wat er van overblijft na de gemaakte kosten gaat naar het goeie doel van de Slach om ‘e Mar die nu als verkeersregelaars optraden.

De winnaars
Liesbeth Andreae Huins  was de snelste vrouw in 1.37.00 voor Minke Oord Joure 1.54.18 en Ineke Scheffer Leens 1.55.16. Keurig vierde werd Anke Peterson Leeuwarden ook 1.55.16.

De 15 km werd gewonnen door Henk Sikma Zwaagwesteinde 1.00.36 voor Folkert Huisma Drachten 1.05.47 3.Cor Wijnja Heerenveen 1.08.01
Snelste vrouw was Minke Kooistra Dokkum 1.19.44  voor Tiny Wouda Kollum 1.20.16 en Klaske Veenstra Franeker 1.20.49.

62 lopers liepen de 11.1 km. Simon v.d.Beukel Beetgum won in 41.47 voor Oane v.d.Heide Zwaagwesteinde 43.35 en Jan Auke Bos De Valom 43.44
Snelste vrouw op de 11 km was Brenda de Jong Drachten 50.54 voor Janke Douma Ternaard 51.55 en Dicky Veenstra Zwaagwesteinde 52.43 . Op deze afstand liepen 10 van boven de 60 jaar en 3 boven de 70 jaar mee, de 79 jarige Jan Jorna Harlingen liep 1.56.33 maar de 76 jarige Piet Deen Leeuwarden deed er 1.05.29 De 71jarige Dirk van Zon Harlingen liep deze afstand in 1.01.40 de oudste deelnemer Wybren Visser uit Harlingen 85 jaar oud liep een altenatieve route. Dus nooit te oud om te gaan hardlopen.

Lammert v.d.Ploeg Zwaagwesteinde  won de 6.4 km. in 24.08 voor Wijtze de Jong Ee 24.21 en Thomas Veltman Dokkum 24.50 Zanger Syp v.d.Ploeg liep 30.16
Snelste vrouw was Roos Boerma Garijp 34.16 voor Marissa Bleeker Dokkum 36.19Frederika Krottje Dokkum 37.09