Negerman wint Glazenstadloop

NEGERMAN WINT GLAZENSTADLOOP MET PARKOERSRECORD

De Glazenstadloop in Berlikum is al weer enkele jaren een loopfeest voor jong en oud. De plaatselijke jeugd streed om het kampioenschap van Menaldumadeel en hiervoor had Jelle IJzenga Pysiotherapie voor alle jeugd een rugtas beschikbaar gesteld plus nog eens bekers voor de groepen 5-6-7-8 van de basisscholen. Jelle mocht dan ook het startschot lossen en de prijzen uitreiken. Ouders en jeugd waren zeer in hun sas met de prijzen, de tas die gevuld was door de tuinders met fruit en een bos Alstroemerias. Bij de volwassenen op de 4, 8 en16 km was ook veel deelname en op de 16 km ook nog eens veel regionale topatleten aan de start. Gedeputeerde Hans Konst gaf het startschot. Hij was gevraagd omdat hij de glastuinbouw een warm hart toedraagt.

Evenals voorgaande jaren kwamen meer dan 300 deelnemers aan de start. En dat is prima als je weet dat deze dag ook de Run in Winschoten was en de klassieker Urk – Emmeloord waar meer dan duizend lopers aan meededen en de andere dag de Electrabelrun in Burgum die ook nog eens 500 lopers trok.

Het was zaterdagmiddag mooi zonnig weer in Berlikum en een gezellig sfeertje. Een Djembe groep zorgde voor de muziek en speaker Jan Kooistra hield het publiek op de hoogte van de stand van de wedstrijd. Via www.waddenglas.nl waren er twee advertentie in het landelijke vakblad Groeten en Fruit gezet voor het Nederlands kampioenschap voor tuinders. Simon v.d.Beukel werd de kampioen en mocht van wethouder Twerda van Franekeradeel een prachtig kunstwerk in ontvangst nemen, de organisatie zorgde er voor dat de nummers twee en drie en de tuindersvrouwen ook een prijs kregen.

REMON V.LUNZEN EN ANNEKE DE BOER FRIES KAMPIOEN 10 EM

Dankzij de steun van Bas v.Zwienen directeur van VZM Uitzendorganisatie kon de organisatie geldprijzen beschikbaar stellen voor de snelste lopers en loopsters. Dank zij hem stond er bij de mannen 16 km een sterk veld aan de start. De sterkste vrouwen Mariska Kramer en Yvonne Kassenberg liepen zondags in Burgum, zodoende konden Anneke de Boer, Jacinta Fancel en Hester Groenveld een levensmiddelen mand met een envelop met inhoud in ontvangst nemen. Voor Erik Negerman was het nieuwe parkoersrecord een makkie en kon de tijd van 54.07 op 52.29 zetten en verdiende hiermee € 100,00 extra. Remon v.Lunzen liep ook sneller dan vorig jaar 53.02 en werd Fries Kampioen. Anneke de Boer werd dat bij de vrouwen. Bas v.Zwienen liep zelf ook mee en mocht daarna de prijzen uitreiken.

Een geslaagd loopfeest wat werd afgesloten met de BBQ voor de vrijwilligers en de tuinders.