Visserijdagenloop 28-08-2019

RUIM TWEEHONDERD DEELNEMERS AAN VISSER-IJDAGENLOOP HARLINGEN

De tweede hittegolf van 2019 was een feit maar gelukkig was het woensdagavond de 28e augustus iets koeler in Harlingen waar de Sportvereniging Friesland de Visser-Ijloop organiseerde.

“s middags was het nog behoorlijk warm maar de bewolking en fris briesje van zee maakte het voor de ruim 200 hardlopers wat aangenamer om te lopen maar kozen de meesten voor de 10 km met daarin twee verzorgingsposten met bekertjes water en sponzen en werden ze ook nog getrakteerd op een licht buitje al stelde dit weinig voor. Gelukkig geen onweer dat zou veel later komen en Ajax hoefde pas rond negen uur te voetballen dus alle gelegenheid om naar Harlingen te gaan om te hardlopen op je eigen aangepast tempo. De 16 km lopers moesten langs de zeedijk en via de hoge brug de Halsbân terug via Kimswerd naar Harlingen. Zee kregen 3 verzorgingsposten en dat was geen overbodige luxe immers het was toch nog wel drukkend warm. Vol lof was men dan ook over de organisatie die veel lopen organiseert en alles in het werk stelt om het de lopers naar de zin te maken.

Zo heeft men het parkoers aangegeven met krijtkalkpijlen om te voorkomen dat de lopers fout zouden gaan lopen, dat kon nu ook zolang er maar geen grote buien kwamen voor de loop dan lossen de pijlen op en moet men het overnieuw gaan doen. Op de kardinale kruispunten stonden verkeerregelaars om de lopers veilig te laten oversteken, bij het politiebureau kon dat ook mooi over de zebra. Voor de 5 km route stonden ook begeleiders en fietste Jan v.d.Wal die samen met Anita deze route had bedacht voorop. Voor de start pakten de vrijwilligers de flesjes, snelle jelles, etc. gesponsord door de JUMBO Olof Hermus Harlingen in en Frisia spekjes om die na de finish uit te reiken aan de deelnemers en vrijwilligers. Van der Meer Bloemen had voor de winnaars potten zomerheide beschikbaar gesteld.

In de gezellige kantine van de Waddenhal kon men zich inschrijven en verkleden en douchen en na de loop iets nuttigen tijdens de derde helft. Bij de sporthal was de start/finishboog opgezet, tenten voor de verzorging en één voor Intergra Fysiotherapie waar Jan Sinagi en team voor massage en voorlichting blessurebehandeling zorgden.

De derde tent was voor de ervaren tydjury Anneke Kerstholt en Roelie v.d.Ziel die al de startnummers en tijden noteerden zodra de lopers over de finish kwamen, deze volledige uitslagen staan op de site www.svfriesland.nl ze stonden naast de verzorgingswagen van SV Friesland waar de lopers bouillon, vruchtendrank en fruit kregen aangeboden deze wagen is bij al hun lopen aanwezig.

Josefien Kooistra gaf het startsein nadat haar man Jan even wat mededelingen via de geluidsinstallatie deed, fijn dat ze dit nog beiden mee kunnen doen ondanks hun beider ziekte kanker. Jochem Broekstra van het Visserijdagen comité wensten iedereen veel succes zij hadden het sporthalgebruik gesponsord, hij hoopte dat de SV Friesland volgend jaar weer deze mooie loop organiseert zij ondersteunen dit evenement graag.

Herman Geritz maakte onderweg tijdens het hardlopen een leuke fotoreportage. https://photos.google.com/share/AF1QipMN4nlljN-tU_IishRvj4yS6UfvEMZrK5FRCMhDboYVJLWoWR-Y0CSv_vxc7nxohA?key=X214NVZodTM5bU5WNkE1YjV4Q3ZfSTlIZjlUa0Jn

Ook een fotoreportage van Janke v.d.Schaaf; https://photos.google.com/share/AF1QipOOLnczpIoxjTETdKvD5UaOTOhRrCwOuL_JEBjbo8rjYzExIJG4d4LMoCL6YkHWfQ?key=MTMzOHlVczMybFA5WlNWN3pIRV9HUk1nMlpSMGZB

De 5 km was ook goed bezet, VV Zeerobben liep met een groep jeugd mee, op de 10 km liep Rinze Kootstra uit Harlingen mee, zijn tijd was 1.09.21 Rinze is 81 jaar.

Uitslagen visser-ijdagenloop Harlingen 29-08-2019 organisatie sv friesland st.-jabik.

16.1 KM: 1e Koos Jelmer De Vries Leeuwarden 1.05.58 2e Alan Van Hoey Nijmegen 1.11.01 3e Pieter Talsma Mantgum 1.13.37 4e Melle van Laar Vlieland 1.14.05 5e Menno bakker Franeker 1.14.06 Vrouwen; 1e Monique de Jong Goutum 1.38.48 2e Gisela Nijsse Oud Sabbringe 1.51.29

10 KM: 1e Jetze Genee Makkum 37.46 2e Sander van Hoorn Leeuwarden 40.40 3e Jeffrey Nieuwenburg Harlingen 42.10 4e Maarten Hofstra Franeker 42.59 5e Durk Tichelaar Harlingen 43.57 6e Teatse Tichelaar Harlingen 44.38 Vrouwen: 1e Anita Flapper Berlikum 45.03 2e Janneke v.d.Windt Leeuwarden 45.22 3e Marrit Hoekstra Easterein 47.42 4e Marije Steigenga Wons 48.16 5e Minke Hell Suwâld 51.49

5KM: 1e Pieter Prins Marsum 19.22 2e Edward Hilgenga Harlingen 20.49 3e Allard Sym Spenger Harlingen 20.53 4e Arjan v.d.Wal Pingjum 22.02 5e Johann Lichtendall Harlingen 22.44 Vrouwen: 1e Meike Regeling Stiens 22.21 2e Ytjanda Sloot Stiens 25.50 3e Klazien Bijlsma Makkum 26.12 4e Lianne La Roi Rijswijk 27.41 5e Annelies Bouma Harlingen 30.29