zwemwedstrijd

KORT verslag van een LANGE wedstrijd

Soms doe je als loper van SV Friesland wel eens gekke dingen. Een wedstrijdje lopen is altijd beregezellig, een triatlon is nog mooier en soms komt je een bericht onder ogen en denk je van “dit is het”.

Zo ook een zwemwedstrijd van 24 kilometer in de Kromme Rijn van Wijk bij Duurstede naar Utrecht op 16 augustus. Ach ja, je zwemt wel eens een stukje van 4 kilometer voor de hele triatlon van Almere maar dit moet ook kunnen. Meestal staat mijn gezin achter me, maar deze keer niet. Tegen alle huiselijke wetten in heb ik mij toch vroegtijdig in het geheim opgegeven en ben de laatste twee maanden voor de wedstrijd meer en meer gaan trainen in het buitenwater. Eerst de Stienser Vaart en later betrek je ook de Dokkumer Ee er bij. Daar kom je rare taferelen tegen van fotograferende Duitsers tot mensen in Bartlehiem die denken dat je een zeehond bent of de man met de rode badmuts uit het Tv-programma Heah!!.

Op een gegeven moment viel het trainen zwaar omdat het wel saai is en berichten over Blauwalg stimuleren ook niet. Een week voor de wedstrijd ben ik tijdens een training nog uitgestapt met ziekteverschijnselen. Dan krijg je drie dagen voor de wedstrijddag nog het opbeurende programmaboekje. Vorig jaar in de eerste editie hebben maar twee solo zwemmers de finish gehaald. Nu zouden er 14 solozwemmers van start gaan en nog 11 estafetteploegen van diverse groottes. 13 Solozwemmers waren lid van een zwemclub en eentje niet. Juist ja, ik dus. Er deed zelfs een Mexicaanse mee die een eigen trainer mee had genomen. Op maandag 16 juni toch alle moed bij elkaar gepakt en naar de start gegaan.

Vlak voor de start gingen zenuwachtige blikken in het rond. Zou ik het halen, zou ik niet te laat binnenkomen, zou ik laatste worden? Iedere solozwemmer kreeg een kanoër van de organisatie achter zich aan voor de veiligheid en voor de nodige versnaperingen onderweg. Want eten en drinken doe je in het water. Wel zitten er in de eerste elf km twee sluizen waar je moet klunen. De kano moet je dan enkele meters over het land tillen.We hadden gedurende de wedstrijd de stroming mee en zeker in het begin scheelde dat aanzienlijk.

Het parkoers zag er geweldig uit met vele bochten, versmallingen, afgewisseld door brede stukken, vele grote treurwilgen en zeer veel enthousiaste toeschouwers op de vele bruggen en in de tuinen. Ik was de enige zwemmer die ook schoolslag zwom. Volgens de organisatie kon dit technisch niet maar het is gelukt. De tijd viel mij mee en de rangschikking ook.

Alle 14 solozwemmers zijn gestart en ik ben geëindigd op plaats 11 met een totaaltijd van 6 uur en 39 minuten.

Een aanrader voor een enthousiaste zwemmer.

Bouke Fennema