Van Lunzen wint Bovensmilde

REMON VAN LUNZEN IN TOPVORM IN BOVENSMILDE

Voor de 23e keer organiseerde IJsvereniging Voorwaarts de Halve Marathon van Bovensmilde. De IJsvereniging is vele jaren geleden een samenwerking aangegaan met Sportvereniging Friesland die de wedstrijd op de kalender van de Atletiekunie heeft geplaatst. Dit keer stonden er 227 deelnemers aan de start.

De weersvoorspelling was prima. Met 21 graden is lange afstandlopen prima te doen. Veel beter dan de temperaturen van de afgelopen week van 30 graden. Wel kon er een buitje komen… En dat heeft men geweten, dat buitje was een flinke bui en kwam net een half uur voor de start van de jeugdloop. Mooi op tijd dus maar voor de mensen van de braderie was het minder leuk.

Toch kregen de lopers te maken met warm weer en de vochtigheidsgraad was erg hoog. Het parkoers langs de rand van het bos en een maïsveld was het erg benauwd. Gelukkig had de organisatie hier extra verzorgingsposten met veel water en sponzen neergezet, zodat het nog was te doen. Na de finish was er bouillon, vruchtensap, water en fruit. Hier kon men even bekomen. Gezeten op een krukje was het nagenieten van deze run die op een mooi parkoers is uitgezet.

De IJsvereniging Voorwaarts is een heel actieve club die over veel vrijwilligers kan beschikken. Die vrijwilligers helpen bij het zoeken naar sponsoren, het verkopen van loten en tijdens de loop bij het opbouwen van start- en finishgebied. Ook zijn er veel handjes nodig bij de verzorgingsposten en op kruispunten om het verkeer te begeleiden. Ze beschikken over een prachtig clubgebouw voor de inschrijving etc. In het sportgebouw wat dicht bij de ijsbaan is konden de deelnemers verkleden en douchen.

Jeugdloop
Om 13.00 uur werd er gestart met de jeugdloop in verschillende leeftijdsklassen. Voor de snelsten waren mooie eretekens beschikbaar gesteld door de sponsoren van de club.
Bij de jongste groepen was de deelname groot bij de oudere jongens en meisjes had dat wel wat meer mogen zijn. Meteen na de loop was de prijsuitreiking. Voorzitter Hendrik Speelman feliciteerde de jongeren en wenste hen veel succes in de toekomst.
Senioren
Om 14.00 uur was de beurt aan de lopers van de langere afstanden. Die deelname viel niet tegen gezien de donkere luchten voor de start en concurrentie van lopen in Zwartsluis en de Singelloop in Hollandscheveld. Er kwamen bij de mannen twee toppers aan de start; Remon van Lunzen uit Leeuwarden die deze zomer al de marathon in zijn stad won en ook de snelste was bij de Brinklopen in Diever. Vorig jaar won hij ook op Ameland. Daarmee mag hij zich tot de beste lopers in het noorden rekenen. Van Lunzen moest het opnemen tegen Jan Venhuizen uit Smilde die ook vele prijzen heeft gewonnen in Groningen en Drenthe. Hij liep op bekend terrein. Jan en Bertha Bruggenkamp bouwen hier een nieuw huis aan het parkoers en dit is ook hun trainingsronde.

In de eerste helft bleven de mannen bij elkaar, maar na ruim 10 km ging Remon voor het parkoersrecord wat op naam stond van Paris Ramiro (1.10.45). Remon liep 1.10.38 en verdiende daarmee de extra premie van € 100,00. Samen met de bonus die hij als winnaar kreeg was het zeker de moeite waard om naar Bovensmilde te komen en deze wedstrijd te winnen. Jan Venhuizen klokte 1.13.07 en Carel Opten Assen en Jeroen Norder Groningen kwamen gezamenlijk als nummer drie en vier over de streep in 1.22.22.

Marleen Lubbers Klazienaveen won bij de vrouwen in 1.29.54. Het parkoersrecord van Karin Hamelink ( 1.27.19) kon ze niet verbeteren. Bertha Bruggenkamp Smilde werd tweede in 1.30.39 3e Ali Bosma Assen 1.42.21 4e Hanneke Verheul Assen 1.44.05