Veel deelname in Wytgaard

OPEN LEEUWARDER KAMPIOENSCHAP TREKT RECORD AANTAL LOPERS NAAR WIJTGAARD

De meeste leden van Sportvereniging Friesland komen uit de gemeente Leeuwarden. In deze gemeente heeft de vereniging ook trainingsmogelijkheden op de atletiekbaan Nylan van BV Sport.  Maar de meeste leden trainen thuis individueel,  vaak wel met trainingsschema’s die via internet worden verkregen. Gemakkelijk en zo kun je zelf bepalen wanneer je gaat trainen en je trainingsronde gaat lopen.  Deze lopers willen zich wel eens in een groep meten met andere sportievelingen in een mooie omgeving en voor een redelijk inschrijfgeld.
SV Friesland organiseert daarom al meer dan 30 jaar een tiental lopen overal in de provincie Friesland maar is ook in Groningen en Drente actief. Zo kan men iedere week wel ergens gaan hardlopen bij een evenement waar SV Friesland haar medewerking aan geeft. Dit is ook de doelstelling van de club. Laagdrempelig loopplezier en toegankelijk voor iedereen.

Dit jaar organiseert men voor het eerst het Open Leeuwarder Kampioenschap met lopen in Leeuwarden, Wijtgaard, Lekkum (de Bulleloop)  en Wirdum. Dankzij steun van de Gemeente Leeuwarden kan SV Friesland extra aandacht geven aan de jeugd en seniorenlopers.

Voor de jeugd zijn er als stimulans extra prijzen in de verloting op startnummer. Zo heeft iedereen kans op een klein prijsje en niet alleen de winnaars. Voor de snelste lopers van de competitie zijn prijzen in natura beschikbaar. Ieder die drie van de vier lopen meedoen krijgt een aardigheidje.

Dat dit zijn vruchten afwerpt was woensdagavond te merken bij de Twirreloop in Wijtgaard. Maar liefst 425 deelnemers stonden daar aan de start, veel meer dan ooit tevoren en hun werd een schitterend parkoers aangeboden die voor een groot deel langs de Zwette ging over een rustig fietspad waar geen auto’s mogen komen.

Klik hier voor de foto’s van Janke van der Schaaf.

Het was mooi weer, de organisator Thijs Hofstra had de route goed aangegeven, veel vrijwilligers gevonden die zonder daar een vergoeding voor verlangden op verzorgingsposten en op moeilijke punten stonden om de lopers te geven wat ze verdienden drinken en het juiste parkoers volgen.
Na de finish bij De Twirre was er ook verzorging en in het dorpshuis stonden ook vrijwilligers klaar met de catering en was er voldoende kleed- douchegelegenheid. Dit ondanks de verbouwing die in het Dorpshuis nog in volle gang is.

De inschrijvers en later de jury had de handen vol om alles op papier te krijgen om zo iedereen de zijn/haar tijd te noteren. DJ Chris uit St-Anna zorgde voor het geluid en muziek.

Uitslag Twirreloop Wytgaard 2011

Harry Wiersma Blija en Willem de Boer Exmorra kwamen samen over de finish in 51.30 op de 15 km. 3.Jacob v.d.Leij Leeuwarden 52.18 4.Saco Hemstra Weidum 53.00 5.Eelco Hoogeveen Blija 54.54

Vrouwen: 1.Yvonne Kassenberg Burgum 56.59 2.Elles de Vries Leeuwarden 1.03.54 3.Geke Venema Easterlittens 1.06.55 4.Saskia Smits Jutrijp 1.09.40 5.Yolanda Brouwer Heetrenveen 1.12.02

Riekele Kobes Oudehorne  won de 10 km in 33.32. Albert v.d.Ziel Berlikum was tweede in 36.33 derde Wabe Roskam Easterlitten in 36.36.
Vrouwen; 1.Yvonne Tinga Bolsward 40.47 2. Liesbeth Andrea Huins 43.05   3.Andrea Hofstra Bolsward 44.44 4.Jantje Hogeveen Ureterp 45.59 5.Rennie Talsma Mantgum 46.10

5.8 KM. 1. Remco Bijlsma Cornjum 17.43 2.Ynte Lemstra Lemmer 19.25 3.Edward Hilgenga Harlingen 21.22 4.Klaas Werhoven Tzum 21.24 5.Hendrik Hoekstra Joure 21.30

Vrouwen: 1.Lisanne Jager Leeuwarden 24.34 2.Saskia v.Draai Wijnaldum 25.30 3. Anita v.d.Wal Harlingen 25.55 4.Linda Werner Goutum 27.02 5.Monique Jager Leeuwarden 30.13

2.5 KM. 1.Pascal Sinnema Leeuwarden 9/.15 2.Arne de Vries Wytgaard 9.29 3.Jarin v.d.Kooi Burgum 9.51 4.Sander Kiers Wytgaard 10.30 5.Aron Hoekstra Leeuwarden 10.35