Kollumerkatloop

Veel deelnemers bij 10e editie Kollumerkatloop

Vrijdag verschenen een record aantal deelnemers aan de start van de 10e Kollumerkatloop. Deze Katloop stond in het teken van: run for life, run for KiKa (kinderen kankervrij). De organisatie doneerde van iedere inschrijver een euro aan Piet Boelens die in november de marathon van New York gaat lopen voor KiKa. Ook hadden scholen sponsorgeld voor Piet opgehaald. Als klap op de vuurpijl bood Simone Scheffer, namens de Rotary Lauwersland, Piet een cheque aan van € 500,00. Al deze bijdragen hebben als resultaat dat de teller van het totaalbedrag dat Piet heeft ingezameld nu boven de € 10.000,= staat.

Scholierenloop
Traditiegetrouw werd begonnen met de scholierenloop. Een loop waaraan de scholen uit de gemeente Kollumerland meedoen. Meer dan 175 lopers en loopsters streden om de sportieve eer van hun school. Na afloop was er voor iedere deelnemer een polsbandje, om de zweetdruppels van het voorhoofd te vegen, een verfrissend drankje van de SV Friesland om de ergste dorst te lessen en een lekker ijsje om af te koelen van al die inspanning.
Meer dan € 10.000,= voor Kika
Om half acht was de start van de “grote loop”. De organisatoren van de Katloop werden door de Rotary bedankt voor het organiseren van de Katloop. Volgend jaar wordt de organisatie overgenomen door de Rotary Lauwersland, zodat het voortbestaan van de Kollumerkatloop gewaarborgd is. Simone Scheffer van Omrop Fryslan was bereid om het startschot te loseen. Hiervor had Simone een kort interview met Piet Boelens. Piet vertelde dat zijn actie om geld in te zamelen voor KiKa heel goed loopt, de ondergrens van € 5.000,= is al lang overschreden. Dat betekent echter niet dat Piet het er nu bij laat zitten, hij gaat zijn best doen om tot november nog zoveel mogelijk geld in te zamelen voor KiKa.
Na de formele handelingen klonk het startschot en konden meer dan 300 lopers op weg om hun eigen sportieve prestatie neer te zetten. De eerste kilometer waren zeer pittig, tegen de stevige wind in. Daar stond tegenover dat het prachtig loopweer was, het laatste stuk de wind in de rug, dan de Voorstraat in, 700 meter vals plat naar de finish. SV Friesland hielp de organisatie. Jan Kooistra leverde het altijd mooie en unieke commentaar. Jan weet over alle lopers wat te vertellen. Ook van de bouillon, thee en sportdrank van SV Friesland na afloop wordt altijd dankbaar gebruik van gemaakt.
Uitslag
13,7 kilometer (heren)
1. Jan Scheenstra, Zuidveen, 48.47, winnaar Foekje Dillema wisselbokaal (2e jaar op rij)
2. Johannes Postma, Leeuwarden, 51.15