STRATENLOOP DE BLESSE

STRATENLOOP DE BLESSE PROOI VOOR JAN SCHEENSTRA EN JACOLIEN RUIZENDAAL

Waren er vroeger heel veel stratenlopen bijvoorbeeld omgeving Sneek waar Horror erg actief bezig was deze te organiseren en met succes. Het is gezellig voor het publiek en de lopers vonden het ook wel mooi op een verkeersvrij parkoers te lopen al was deze vaak niet langer dan 1 a 2 km.

Tegenwoordig zijn er niet veel meer van deze lopen Hindelopen, Franeker,Steenwijk en iedere dinsdag in Juli en Augustus zijn er de Brinklopen in Diever. In Diever boekt men het ene na het andere deelnemersrecord maar bij de andere stratenlopen is het iets minder.

De Kolkloop in Blokzijl, ook een stratenloop al komt men hier ook buiten de bebouwde kom trok vorige week ook een goede deelname en ook die lopers werden uitgenodigd om deel te nemen aan de stratenloop in De Blesse van afgelopen zaterdag.

Dit is een loop die vroeger door de katholieke jongeren werd georganiseerd, die zijn er mee gestopt,

11 jaar geleden heeft de loopgroep de Swelverlopers samen met de SV Friesland de draad weer opgepakt en kunnen constateren dat het aantal lopers jaarlijks op hetzelfde peil blijft ondanks dat er zoveel loopgroepen zijn ontstaan.

Er is heel veel keus voor de snellere lopers in het Noorden, daar komt nog bij dat deze loop in de vakantie wordt gehouden en dat de weersvoorspelling erg slecht was. Wat regen is niet erg maar als er onweer wordt voorspeld weet men dat de loop dan kan worden afgelast.

Voor de SV Friesland was dit de tweede loop op één dag, ’s morgens had men de Hoeve aan den Wegbosloop georganiseerd in Oude Willem met 155 lopers aan de start. Het grootste deel hiervan is recreatieloper die niet van stratenlopen houden en liever op een langere route door bosgebied lopen. Toch waren er die ’s morgens liepen en ’s avonds weer aan de start stonden in de Blesse.

4 tenten werden opgezet en Café De Schouw had ook een tent geplaatst waar men ook terecht kon voor iets te drinken en waar het erg gezellig was bij de Heinekenploeg.

De regen kwam wel maar toen waren de jeugdlopen al geweest en hadden hun prijs al binnen. Voor hen waren er geldprijzen waar ze zelf iets voor konden kopen en een medaille als herinnering. De jeugdloop was goed bezet voor een vakantieloop. De jongste deelnemer was nog geen twee jaar.

Bij de senioren op de 5.5 km waar de wedstrijdvrouwen en recreatielopers aan deelnamen, was er een mooie sportieve strijd te zien, Jacolien Ruizendaal uit Urk bleek de sterkste bij de vrouwen.

Bij de mannen op de 10 km was het ook spannend, Jan Scheenstra liep weer snel maar Jan Jouke Vos uit Heerenveen kwam dichterbij maar kwam te kort om hem in te halen, Ynte Lemstra werd goede derde.

Het erepodium had men vergeten mee te nemen dus stond de jeugd bij de uitreiking op een kist van de marathonklok. Wacht dacht één van de dorpsgenoten, en maakte tijdens de jeugdloop een erepodium en zo konden de senioren op dit fraaie bouwsel plaatsnemen om hun prijs in ontvangst te nemen.

Egbert Vink en Harmke v.d.Merk mochten de Swelversbokaal in ontvangst nemen.

Al met al ondanks de regen een geslaagde stratenloop die volgend jaar weer op de loopkalender komt te staan.  Uitslagen en foto’s zie www.svfriesland.nl