Stienserloop 2020

SPORTVERENIGING FRIESLAND ORGANISEERDE NA VIER MAANDEN AFGELASTINGEN WEER HAAR EERSTE LOOP, DE STIENSERLOOP MET 150 LOPERS AAN DE START.

Foto’s Janke v.d. Schaaf – Klik hier

Voor www.hardlopendnederland.nl kwam het nieuws in Maart dat er geen wedstrijden en prestatielopen mochten georganiseerd tot 1 september hard aan, ze organiseren bijna ieder week wel in loop en nu was dat in een keer over en uit.

Toen het in Juni wast versoepelde wilde en kon men wel trainingslopen organiseren voor hun leden maar bv de Waadhoeke gaf daar geen toestemming voor, wel kon men in de Gemeente Westerveld een trainingsloop organiseren in Oude Willem vanaf camping Hoeve aan den weg.

4 juli werd deze georganiseerd met toestemming van Staatsbosbeheer op een 4 km parkoers waarvoor een dertigtal leden zich aanmelden en zich keurig aan de regels hielden.

NOC en NSF en de Atletiekunie hadden overleg gehad met het RIVM en toen de peildatum van 1 september naar 1 juli werd verschoven en men dus ook weer wedstrijden mocht organiseren voor iedereen met in acht nemen van de regel 1½ meter afstand houden voor de start en na de finish vroeg de SV Frieslandorganisator Christiaan Valk meteen toestemming om de lopen in Stiens, Lekkum, Wytgaard en Wirdum aan en kreeg hiervoor toestemming.

Zondag 12 juli was er dan de eerste loop de Stienserloop over 6.3-10.2 en 19.1 km met start en finish bij de loods en magazijn van SV Friesland op de Seestjer in Stiens. Van Hessels werd een toiletwagen gehuurd en alles werd zo opgezet dat men volgens de regels kon organiseren. Verzorgers onderweg handschoenen aan en mondkapje op, lopers zelf hun bekertje drinken laten pakken en na de finish een beker bouillon of vruchtendrank pakken op een beveiligde plaats in de loods. De lopers moesten zich van te voren opgeven om een rij wachtenden te voorkomen, startnummers kon men afhalen in de aanhangwagen die was beveiligd met plastiek raam en op de tafels stond voldoende ontsmetting materiaal. Op het industrieterrein is zondags weinig drukte zodoende kon men al de auto’s kwijt en was ruimte genoeg om in te lopen.

Maar liefst 150 lopers uit alle delen van Friesland maar ook Groningers en lopers van over de afsluitdijk melden zich bij de start. De routes waren uitgezet richt Froubuurt, Oude Leije, Ouwesyl, Nijesyl, langs de zeedijk tot het nieuwe gemaal en weer terug naar Stiens. Men hield zich keurig aan de regels en kregen zelfs onderweg bij de verzorgingspost een duim omhoog van de politie.

Ondanks dat men afstand moest houden was het gezellig, iedereen was vol lof over het parkoers en organisatie en beloofden komende zaterdag in Oude Willem en volgende week Woensdag in Lekkum weer aan de start te staan.

UITSLAGEN STIENSERLOOP 2020

6.2 KM: 1e Kibron Terweidebrhan Hijum 20.51 2e Wytse Mantel Oudega 22.59 3e Bert Auisma Marum 24.32 4e Joop Lusthof Leeuwarden 26.09 5e Frits Twuyver Callantsoog 26.16 Vrouwen: 1e Erika Broekema Groningen 26.28 2e Monique de Jong Goutum 29.17 3e Tsjetty Visser Burgum 29.27 4e Kim Dekker St.-Anna 30.26 5e Sandra v.d.Meulen Hallum 30.54

10.2 KM: 1e Guido v.d.Boogaard Leeuwarden 36.48 2e Marten-Jan Ernst Damwald 37.36 3e sander v.Hoorn Leeuwarden 38.06 4e Folkert Visser Burgum 38.56 5e Klaas v.Heeringen Hardegarijp 39.48 Vrouwen: 1e Trienke Zijlstra Burdaard 53.25 2w Petra Lok Leeuwarden 53.47 3e Anita de Vreeze Leeuwarden 57.50 4e Elisabeth v.d.Woude Hallum 58.20 5e Patricia Kloostra Menaam 58.48

19.1 KM: 1e Thys de Jong Britsum 1.07.31 2e Klaas Kroese Scharnegoutum 1.19.45 3e Harry Wiersma Blije 1.20.44 4e Sieds Wiersma Drachten 1.21.59 5e Pieter de Jong Marrum 1.23.35 Vrouwen: 1e Mireille Baart Wageningen 1.14.46 2e Jidith v.d.Meer Dronrijp 1.24.59 3e Esther rijkelijkenhuizen Groningen 1.28.39 4e Anique Willeme Groningen 1.32.06 5e Nancy Loth Heerenveen 1.32.25