Roeken verjaagd in Oenkerk

JAN KOOISTRA VERJAAGT ROEKEN TIJDENS 7e STATENLOOP IN OENSJERK

Al weer voor het zevende jaar organiseerde Skewiel samen met SV Friesland, Sociaal Cultureel Werk BOB en de KNBLO-nl de Statentocht in Oensjerk. Dit loopevenement is opgezet om zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Zowel jong als oud, gezond of minder valide. De Statenloop richt zich niet alleen op de hardloopsport. Er was ook de mogelijkheid om wandelend of met handbikes, Wheelers, Rolstoel of met ondersteuning van een rollator te genieten van de natuur in de omgeving van Heemstrastate. De opbrengst van dit evenement komt ten goede aan de activiteiten commissie van zorgcentrum Heemstrastate.

De routes gingen langs de Staten; De Klinze, Stania State, Heemstrastate en door het prachtige natuurgebied De Slippenfennen en het Ottema Wiersma reservaart.
De deelnemers waren dan ook vol lof over dit prachtige parkoers waar ze onderweg drinken en fruit kregen en de juiste weg werd gewezen door verkeersregelaars en pijlen op de weg.

De hardlopers gingen om 11.00 uur van start. De SV Frieslandleden Jildert en Marianne Andringa verzorgen dit onderdeel en kregen hulp van Josefien en Jan Kooistra en kleinzoon Christiaan om bij de start en finish het geluid te verzorgen en de tijdwaarneming te doen. Josefien voorzag de lopers van drinken en fruit nadat ze over de eindstreep waren gekomen.

Tijdens de loop gingen de roeken die het leven van de bewoners zuur maken even op de vlucht als Jan Kooistra de lopers via de geluidsinstallatie binnenhaalde.

De weersomstandigheden waren gunstig maar het windje zorgde er wel voor dat het extra energie kostte om de loop binnen een voor de deelnemer gunstige tijd te volbrengen.
Daarom was het wel fijn om even op een krukje bij de verzorgingswagen van SV Friesland even te bekomen onder het genot van een beker bouillon of ander drinken.

Voor de 30 km en de jeugdloop viel de deelname wat tegen. Oorzaak is dat er veel meer activiteiten waren voor de jeugd deze dag. De langste afstand is beduidend minder in trek omdat er dit jaar geen Slachtemarathon is.

Winnaars:
Eelco Hoogeveen Blija won de 30 km in 2.03.05 voor Huib Jan Imbens Wirdum 2.07.14 en Hans Baart Middenmeer 2.09.41 Pieter v.d.Wiel Opperdoes 2.09.41 Edward Pecher Groningen 2.14.46

Geke Venema Easterlittens was de snelste vrouw 2.35.27

Benjamin Kok Jistrum won de halve marathon 1.17.12 voor Otto de Boer Leeuwarden 1.27.26 Pieter Kroodsma Lichtaard 1.29.33 Keimpe de Vries 1.30.24 Jan Uiterwijk Eesveen 1.34.30 .

Geke Driesprong Earnewald won bij de vrouwen 2.02.27 voor Annette Oosterwijk Oentsjerk 2.03.26 Mettje Elzinga Leeuwarden 2.05.18

De overwinning op de 10 EM. 16.1 km ging naar Alphato Sambu Dokkum 1.02.22 2.Harmen Jorritsma Joure 1.08.11 Ed v.d.Steeg Veenwouden 1.10.15 Harm Veenstra Gorredijk 1.10.23
Stephan Dijkstra Leeuwarden 1.10.55

Vrouwen. Corine Visser Leeuwarden 1.14.41 Marjan Rodenhuis Leeuwarden 1.21.10 Marijke Kuypers Leeuwarden 1.28.21