Slach om e Mar

GOEDE DEELNAME BIJ VERREGENDE SLACH OM ‘E MAR IN BURGUM

Een organisatie kan van alles doen om een prestatieloop tot een succes te maken, maar de weersomstandigheden heeft men niet in de hand. Dus afwachten hoe het wéér is tijdens de loop en hoeveel lopers het slechte wéér trotseren en meedoen aan het loopevenement.

De Stichting Slach om e’Mar  organiseert al 16 jaar deze loop voor het goede doel. Geen geld bijeenlopen voor de grote pot van een goed doel; nee, een gericht project waar het geld goed en direct besteed wordt om mensen, die zich willen ontwikkelen, te steunen om een beter bestaan op te bouwen.

Zo liepen de lopers voor een melkfabriek in Kameroen, daarna voor een melkauto voor deze fabriek en een technische school in dit land. Maar ze liepen ook voor straatkinderen in Bolivia, gehandicapten in Kongo, school voor weeskinderen in Tanzania en Sierra Leone, uitbreiding school op de Filippijnen etc. In 2002 en 2005 liep men voor een blindenschool in Nepal en dit jaar liep men nog eens voor Nepal.

De deelnemers betalen € 5,00 inschrijfgeld, kregen hiervoor een T-shirt, cd met startende artiesten en flesje sportdrank, en toch wordt het hele inschrijfbedrag beschikbaar gesteld voor Nepal, omdat wat de lopers krijgen is geschonken door de sponsoren.

Een 50-tal sponsoren stellen een bedrag per deelnemer beschikbaar, dus hoe meer deelnemers des te groter het bedrag. Het eindbedrag wordt ook nog eens verdubbeld door De Wilde Ganzen.  Dankzij het grote aantal schooljeugd wat de 5 km wandelt, komt er bijna ieder jaar € 30,000 binnen.

In 1993 is het begonnen, toen liep men voor het melkfabriekje in Kameroen samen met steun van het praktijkcentrum in Oenkerk. Men had Gerard Nijboer als trekpleister gestrikt.  Zijn winnende tijd 1.12.34 staat nog steeds als snelste tijd in de boeken. De loop trok telken 65-80 deelnemers en werd in het najaar georganiseerd. In 1997 waren er slechts 18 lopers. Toen zag men in dat dit wel eens het einde kon betekenen van de loop.

Er werd contact opgenomen met Jan Kooistra van SV Friesland voor samenwerking; hij zegde dit toe, voor zo’n goed doel waar geen geld aan de strijkstok blijft hangen wilde hij graag zijn medewerking verlenen. Hij stelde voor om de zaterdag van de marathon van Rotterdam te kiezen als vaste datum en dat was een heel goede keus. De aantallen lopers schoten omhoog, SV Friesland nam zelf ook hun vaste groep lopers mee, die altijd meedoen als hun club een loop organiseert.

De loop kwam op de nationale loopkalender en de route werd opgemeten met de jounes counter door Jan Kooistra, gecertificeerd opmeter van de KNAU.  Er kwam samenwerking met de scholen en gehandicaptenorganisaties en zo groeide de loop uit tot een mooi loopevenement met 400 deelnemers aan de start. Het winkelcentrum van Burgum en de middenstand verleenden hun medewerking zodat er nu in het centrum wordt gestart en gefinisht. Een mooie locatie dicht bij de sporthal en zwembad waar de lopers zich moeten aanmelden.

Op de buienradar leek het even dat de buien Burgum links lieten liggen, maar niets was minder waar. Het is geen moment droog geweest, jammer voor de 220 kinderen en hun ouders/begeleiders en de 175 hardlopers. De hardlopers hadden niet zo veel last, koud was het niet, dus lekker om in te lopen.

Voor het publiek en troubadour Piter Wilkens  was het jammer dat het zo nat was.  Speaker Jan Kooistra had zijn tent meegenomen, zodat hij droog stond en verslag kon doen. Piter gaf het startsein voor de 175 hardlopers en de 220 kinderen. Ondanks het slechte weer toch lachende gezichten. Mensen van het goede doel van dit jaar, Stichting Nepal Pariwar,  stonden er om uitleg te geven van hun doel.

Het te lopen parkoers  om het Burgummermeer was aangegeven met bordjes. SC Fytris  had fietsers beschikbaar gesteld om voorop te fietsen en bezumfietsers; deze konden de verkeersregelaars door geven dat hun post kon worden opgeheven.

Al met al een geslaagd evenement dankzij de medewerking van de vele vrijwilligers, politie, EHBO etc. en natuurlijk de vele sponsoren.

Ritske Flootman Menaldum was het snelst op de 11.5 km in 43.52 voor Otto de Boer Leeuwarden 46.28 en Simon Regnerus Marrum 47.26 Ate Bijlsma Garyp  48.20 Gilbe Zwaagstra Donkerbroek 48.39

Vrouwen, Sandra van Strien Sumar 50.56   Jeannemiek v.Miltenburg Hoptille 56.40 Gerdina Brouwer Burgum 58.38

Frank Smidstra  Tytsjerk won de 21.575 meter in 1.25.59 voor Bob v.d.Weg Ouwsterhaule 1.26.29 Jaring de Groot Burgum 1.28.54 Huib Jan Imbens Wirdum 1.30.33 Tjerk Dijkstra Emmeloord 1.31.59

Vrouwen. Yvonne Kassenberg Burgum 1.40.06 Janke Douma Ternaard 1.43.27 Betty Osinga Leeuwarden 1.53.57