Bonifatiusloop

RECORD AANTAL LOPERS BIJ 8e BONIFATIUSLOOP IN DOKKUM

WINNAARS VAN DE HALVE MARATHON VOOR DE START AL BEKEND

Wat was het zaterdag een groot hardloperfeest in Dokkum.
Op deze mooie zonnige dag, de start van de lente en 8e Bonifatiusloop kwamen er maar liefst 320 jeugdlopers en 553 deelnemers voor de 5.3 – 10 km en halvemarathon aan de start.

Dit was een verrassing, immers ook deze dag was de Leeksterlenteloop en deze trekt ook veel lopers uit Friesland. Veel Drenten en Groningers gingen ook nog naar de Lenteloop in Emmen. Ook deze organisaties hadden niet te klagen over de deelname.

De organisatie van de Bonifatiusloop, Loopgroep Dokkum, Loopgroep Hugo Veenker en Sportvereniging Friesland hadden er alles aan gedaan om het de lopers naar de zin te maken.

Een nieuwe route opgemeten met de Jounes Counter, waardoor de halve marathon precies de juiste afstand had en iedere kilometer stond aangegeven. Om precies op de juiste afstand te komen, moest men nu de gehele ronde om het plein lopen om bij de finish te komen; andere jaren was dit niet nodig. Het voordeel was dat het publiek kon genieten van een mooie overzichtige aankomst van de lopers.

Onderweg waren er drie verzorgingsposten met water en na de finish bouillon, thee, sportdrank en fruit. Op de nieuwe afstand van 10 km was nog geen waterpost, maar volgend jaar zal die er ook zijn. Met zulk mooi weer is dat nodig om de dorstige kelen te smeren.
De 5 km lopers kregen nog 300 meter extra om te lopen en ze vonden dat prima.

Er werd gelopen met de Championchip en dat is altijd prima verzorgd door SportsCom.nl uit Winsum, ze hadden hierbij een prima steun aan Iwan Oprins, de man van www.uitslagen.nl
Zo kon de derde man of vrouw van iedere afstand meteen gehuldigd worden, omdat de uitslag meteen kon worden uitgedraaid uit de Championchipcomputer.
Ook stonden de uitslagen nog dezelfde middag op de internetsite, fijn voor de lopers die thuis hun geleverde prestatie konden bekijken.

Veel SV Frieslandlopers aan de start, deze loop telt mee voor de SV Frieslandclubcompetitie en daarvoor is veel belangstelling, omdat dit ook een leuke eindprijs oplevert.

Burgemeester Marga Waanders van Dokkum gaf de startschoten, de prijswinnaars van de tekenwedstrijd deden dat bij de jeugdlopen.

Jan Kooistra deed verslag bij start en finish en Hugo Veenker reikte de prijzen uit.
Heel veel vrijwilligers waren actief en konden na afloop rustig stellen dat hun moeite niet voor niets was geweest.

Bij de jeugdloop 320 deelnemers aan de start, 15 scholen hadden deelnemers afgevaardigd, de één meer dan de ander maar ze deden in ieder geval mee. Er waren tekeningen gemaakt en de 10 leukste werden nog eens beoordeeld, waarna er drie overbleven. Santexo, een van de sponsoren, bedrukte deze op T-shirts die gratis beschikbaar werden gesteld aan de jeugd. Van het inschrijfgeld ging de gehele opbrengst naar clowns die optreden voor ernstig zieke kinderen en ook in bejaardencentrums de mensen een leuke dag bezorgen;de opbrengst  € 800,00 mocht er zijn.

Heel weinig valpartijen bij de jeugd, en degene die vielen krabbelden weer op en liepen mee, voor één meisje was de lol er af en bleef bij mem en de clowns maakten haar gauw weer aan het lachen.
Na hun run kregen ze allemaal nog een medaille aangeboden door SISA kinderopvang en was er limonade bij Josefien en Hennie in de koek en Zopiekar.

Bij de halve marathon was bij voorbaat al bekend wie er zouden winnen, door een premie van € 300,00 en nog een leuke bijdrage van € 150,00 in de winnaars envelop  was het voor een paar kenianen de moeite waard om naar Dokkum te komen om die prijs in de wacht te slepen. En er zijn maar heel weinig Nederlandse lopers die hun bij kunnen houden.

Van de keniaan Edward Kiprop was bekend dat hij wel eens het record van 1.05.57  kon verbeteren, maar dat lukte hem niet, er stond toch nog een flink windje op het open stuk van EE naar Dokkum, waar ze deze ook nog pal tegen kregen. Hij won wel in 1.10.56 voor Martin Kettellapper Lionitas 1.14.04 en  Jan Jouke Vos AV Heerenveen 1.14.19, Stefan v.d.Pal SV Friesland 1.17.23,  Kosta Poltavets AV Heerenveen 1.17.59
Bij de vrouwen won Agnes Jeruto uit Kenia in een parkoersrecordtijd van 1.16.22 (stond op
 1.19.11 van Mariska Kramer) voor Yvonne Kassenberg Lionitas 1.26.12 en Lydia Klessens SV Friesland 1.31.36,  Inge v.Schaick Lionitas 1.37.10,  Linda Werner Goutum 1.37.33

Roderick Riesekamp Impala won de 10 km 34.02 voor Jan Stuursma SV Veendam 34.17 en Riekele Kobes Impala 34.43  Alphayo Sambu SV Friesland 34.52  Renee Jaarsma Impala 35.28