RCC Leeuwarden

REMCO BIJLSMA WINNAAR 1e RUNNINGCENTERCROSS IN LEEUWARDEN

Zondag 14 november organiseerde AV Lionitas de 1e Running Centercross van het seizoen 2010/2011 in Leeuwarden. Vele jaren werd deze cross op de Froskepolle georganiseerd, maar na het vertrek van de voetbalvereniging FVC was de benodigde accommodatie onvoldoende. De cross bij de Froskepole was iets speciaals door het pittige, vaak drassige parkoers en de heuvel die vele keren moest worden beklommen. De sterkste lopers wonnen hier dan ook.

Lionitas is er in geslaagd om in de Groene Ster een geschikt crossparkoers uit te zetten, dicht in de buurt van de camping en kantine. Hier is genoeg parkeergelegenheid, douchegelegenheid en ruime kantine. Een betere situatie dan op de Froskepolle. Omdat deze startplaats nog in veel loopagenda’s stond had de organisatie extra veel richtingaanwijzingsbordjes geplaatst vanaf de Froskepolle en ook langs de andere route door de stad naar de Groenester. De lopers waren dan ook op tijd bij de startplaats.

Bij de recreatieloop stonden 92 deelnemers aan de start die konden kiezen uit 1100 tot 9900 meter en kregen hier maximaal 55 minuten voor omdat daarna de jeugdlopen van start gingen met 235 jongens en meisjes in verschillende leeftijdscategorieën. Een hele drukte op dit parkoers. Veel publiek was er aanwezig om de jeugd aan te moedigen. Speaker Jan Kooistra hield dit publiek op de hoogte van het verloop van de strijd om de ereplaatsen.

Bij de vrouwenwedstrijd in Leeuwarden won Yvonne Kassenberg Burgum de 6600 meter in 28.57 voor Marlou Duimstra Groningen 31.56 en Nynke Bruinsma Itens 32.06

Enkele wedstrijdatleten die niet van plan zijn het hele circuit deel te nemen gingen bij de recreanten van start. Albert v.d.Ziel van SV Friesland Berlikum was de beste bij de recreanten op de 9.9 km. Hij finishte in 41.30 voor Alfred Kuiper Leek 43.43 3.Johannes v.d.Veen Goutum 45.15 4.Menno Cramer Leeuwarden 45.28 5.Koen Kiestra Leeuwarden 46.08 Bij de vrouwen was Inge v.Schaick Leeuwarden de beste bij de recreanten met 52.20.

AV Lionitas en Running Center John Sloot Leeuwarden kunnen terugzien op een geslaagde cross de regen die was voorspeld bleef weg tot de seniorenloop maar ook daar had de jury geen last van, zij stonden droog in de tent om tijden en nummers te noteren.
De volgende cross is op 12 december in Steenwijk waar de AV Start’ 78 de wedstrijd organiseert op camping de Kom op de Bult. In januari is AV Impala aan de beurt met de cross in Bakkeveen en LSV Invictus en SV Friesland organiseren de laatste cross in Appelscha. Hier is ook de prijsuitreiking. Uitslagen, en foto’s zijn te bekijken op www.lopen.nu en op de sites van de organiserende verenigingen.