Eelco wint in Leens

SV FRIESLAND MARATHONLOPER EELCO HOOGEVEEN WINT MARATHON LEENS
Vijf jaar geleden besloot de Stichting Duursport Leens in samenwerking met SV Friesland een marathon in Leens te organiseren. Vroeger was er de stratenloop de Leensterlus, maar een marathonloop paste beter in het programma van de organisatoren.
Ineke Scheffer en haar man Jan uit Leens zouden dit evenement op poten zetten en zorgen voor het parkoers, vergunningen, EHBO/Rode Kruis en vrijwilligers. SV Friesland zorgt er voor dat deze marathon op de hardloopkalender van de atletiekunie komt en regelt diverse benodigde materialen, de eindverzorging, de verversingsposten voor de lopers onderweg, de speaker en de uitreiking van de herinneringen.  De Drents Friese Wold Runners, Ronald en Sjoerd en Irma Scheffer zijn ook lid van SV Friesland. Zij zorgen voor de uitslag. De vrijwilligers van Duursport Leens regelen de verkeersbegeleiding en opbouw/afbouw. Toli Schanssema is de fotograaf en zijn vrouw bevrouwd de doorkomstverzorgingspost met vriendin Gea Scheuneman.
Dit jaar trof de organisatie het niet met het weer. De hele dag motregen en voor de vrijwilligers was het dan ook een zware opgave, ze moesten 5 uur op post staan. Gelukkig konden de jury, verzorgers en EHBO in tenten staan. DJ Chris uit Sint-Anna verzorgde de muziek opa Jan deed verslag. Zo was het ondanks het sombere weer toch wel gezellig en sfeervol waar Jan Scheffer de prijsuitreiking deed.
Om 11.00uur gaf Douwe de Vries, één van de vaste vrijwilligers die door een zware operatie niet veel kon doen, het startschot. 125 deelnemers gingen van start voor de hele en halve marathon. De deelnemers kwamen uit alle delen van Nederland maar ook Duitsers en een Zweed stonden aan de start.
Een mooi parkoers van ruim 7 km moest 3 of 6 keer worden afgelegd. Schoon bleef men niet, de wegen waren modderig door de bietencampagne maar in de sporthal Breekweg kon men na afloop douchen.
De strijd in de marathon zou gaan tussen Albert v.d.Ziel uit Berlikum en Eelco Hoogeveen uit Blija. Deze SV Frieslandleden waren ook de sterksten op papier.
Na de start nam Albert v.d.Ziel de leiding en bleef zijn eigen tempo lopen, na 21.1 km kwam hij door in 1.23.34 en Eelco Hoogeveen 1.24.14 Egbert Top uit Tolbert noteerde de derde doorkomsttijd 1.34.16
In de 2de helft van de marthon kreeg Albert een inzinking en verloor tempo waardoor Eelco hem passeerde en won in 2.52.02 Albert kwam binnen in 3.10.04 voor Egbert Top 3.11.50 4e Arne Franck Kalterkirchen 3.20.06 deze Duitser volbracht zijn 181e marathon. 5e Jan Boogaard Wezep 3.28.58
Bij de vrouwen won Thea Klaassen uit Leer 3.20.30 ruim een half uur voor Els Annegarn Amsterdam 3.53.02 en Ineke Scheffer Leens 4.03.57.  Ineke heeft al meer dan 360 marathons volbracht dat presteerde nog niet eerder een Nederlandse vrouw.
De halve marathon werd gewonnen door Geo v.d.Loop Nieuw Roden 1.27.33 voor Gerard Halsema Roden 1,.33.41 en Rob Libbers Adorp 1.34.16 4e Theo Wolfs Warstiens 1.35.07 5e Poppo Meijer Roden 1.36.53

Klik hier voor de uitslagen 2010

Klik hier voor de foto’s