Hoeve ad Weg

SV FRIESLAND ACTIEF  IN OUDE WILLEM EN OP TERSCHELLING

Met honderd deelnemers zou SV Friesland best tevreden zijn bij de deelname van de Hoeve aan den Wegbosloop op één van de mooiste campings van Drenthe. Piet Paulusma en de andere weerprofeten voorspelden slechte Paasdagen met regen en buien. En die kwamen ook en dat kost deelnemers bij hardloopwedstrijden.

Zaterdag organiseerde SV Friesland de 1e Hoeve aan den wegbosloop van 2010. Tegelijkertijd was er ook een ingelaste loop van AAC’61 in Assen van het wintercircuit die eerder dit jaar was afgelast. Zondag was er ook nog de TT-run in Assen met 1500 deelnemers en Paasmaandag de Klap tot Klaploop van Musselkanaal naar Stadskanaal. Ondanks deze concurrentie zo dichtbij mocht men toch nog 115 deelnemers inschrijven.

foto’s familie van der Schaaf

Deze lopers waren vol lof over dit prachtige parkoers door het Drents Friese Wold. Geen drup regen gehad en prima verzorging; water onderweg en bouillon, thee, sportdrank, fruit na de finish. En dat voor een paar euro. De douchen waren warm en in de eetboerderij was het bere gezellig en heel druk voor de nieuwe restaurantbeheerder.

Het was heel goed te lopen in het bos, elke kilometer stond aangegeven. Alleen de 3 km-route was een cross geworden door de zware trekkers van Staatsbosbeheer. Er werd ook nog snel gelopen zodat de voorfietsers flink moesten aantrappen om de lopers voor te blijven. Het was rustig op de fietspaden, de vroege start om 11.00 uur is heel geschikt, de fietsers komen na het middageten op de paden.

Aan de finish tijdwaarneming en marathonklokken. De meeste deelnemers zullen de volgende keer weer meedoen samen met nog veel meer lopers dan nu.

TERSCHELLING-WEST: Op Terschelling werd door de Lange Afstandlopers Terschelling, onder leiding van Jan en Janna Lettinga, de Paasloop georganiseerd. Veel vrijwilligers hielpen mee.

Start bij zwembad De Dôbe, waar bijna 100 lopers zich aanmeldden en dat is een record voor de Paasloop. Anneke Muijskens verzorgde de uitslagen en Johannes Hoitsma maakte een film www.zie.nl Ook hier tevreden hardlopers uit alle delen van het land. Zij konden genieten van de bossen en mochten een stuk Berenloopparkoers lopen. Ook hier kon men deelnemen voor een paar euro’s.

Medailles, t-shirts etc hoeft voor de meeste lopers niet, als ze een mooi parkoers en zuiver opgemeten krijgen voorgeschoteld, goede verzorging en tijdwaarneming voor niet te veel geld zijn ze best tevreden, en dat biedt SV Friesland hen.